Eksperdid teevad puust ja punaseks: kas auto ostmisel eelistada pigem kasutatud või uut sõidukit?

 (57)
Uued autod ootavad ostjaid
Uued autod ootavad ostjaidFoto: Taavi Sepp

Auto ostmisel ei pea otsustama ainult, millist marki ja mudelit valida, vaid sama oluline on ka mõelda, kas eelistada uut või paar aastat kasutuses olnud autot. Otsust mõjutab oluliselt oma raha planeerimine, ootused finantseerimisvõimalustele ning ka automüüja tegevuse läbipaistvus. Kuidas on aga muutunud vähekasutatud sõiduki soetamine mõistlikumaks kui uue auto salongist ostmine?

„Kui võrrelda juba kasutuses olnud 1-2-aasta vanuste sõidukite soetamist uutega, siis suureks eeliseks on see, et ostes kasutatud auto saab klient sama raha eest tunduvalt kõrgemas varustusastmes auto, mille läbisõit on väike,“ tõi Ideal Auto realisatsiooni juht Priit Paas välja ühe kõige olulisema eelise, miks eelistada just kasutatud autot uuele. Paas lisas ka, et kasutatud auto turuväärtus ei lange nii kiirelt, kui langeb uue auto turuväärtus. „Esimese 1-3 aasta jooksul kaotab uus auto kuni 50% oma esialgsest väärtusest.“

Hinnaerinevus on ka sissemakse puhul. “Kuna sissemakse on sõltuvuses nii kasutatud kui ka uutel autodel protsentuaalne 10-15 % soetusmaksumusest ehk uute autode hind on tunduvalt kallim, võrreldes paar aastat kasutuses olnud autodega, siis tuleb sissemakse hinnas korralik erinevus sisse. Muidugi on hind individuaalne vastavalt kliendi ja finantseerija kokkuleppele,“ lausus Ideal Auto esindaja.

Paasi sõnul tuleb mõelda ka erinevatele kuludele auto registreerimisel. „Kui räägime esmasest registreerimisest, mis on 191 eurot, siis see on võrdne nii uuel kui ka näiteks Euroopast sisse toodud kasutatud autol, mis registreeritakse esmakordselt Eestis. Kui auto on juba Eesti registris, siis peab omaniku vahetuse eest tasuma 63 eurot, mis on oluliselt odavam kui uue auto registreerimine.“

Seotud lood:

Mõningaid erinevusi võib täheldada ka uue ja vähekasutatud auto liisimisel. Swedbanki liisingu partnersuhete valdkonnajuhi Jaanus Meenovi sõnul tasub liisingu väljastamise protsessil meeles pidada, et kui vähekasutatud, praktiliselt uueväärse auto saab kohe kätte, siis täiesti uue tehasetellimusega sõiduki ooteaeg võib venida kuude, kui mitte poolaasta pikkuseks. “Taotlemisest lepingu sõlmimiseni ja auto kättesaamiseni kulub sama aeg – paari tööpäevaga saab liisinguasjad korda. Tingimused on samuti üsna sarnased ja määravaks faktoriks on eelkõige kliendi maksevõime. Auto vanusega tõuseb mõnevõrra ka intressimarginaal, mis uute ja paar aastat vanade kasutatud autode puhul jääb vahemikku 1,99-2,2%,” sõnas Meenov.

Kuna auto ostmisel mängib suurt rolli auto valik, siis on hea teada, et paar aastat kasutuses olnud autode puhul on markide ja mudelite valik oluliselt suurem kui ostes uut autot. „Populaarseimate automarkide puhul saab välja tuua Toyota, Volkswageni ja Škoda, kuid edasimüüjatena oleme mõelnud võimalikult erinevatele vajadustele, pakkudes pereautosid, maastureid, linnamaastureid, busse, kaubikuid ja väikeautosid ning mootori valikutest on olemas bensiin, diisel, hübriid, CNG (surugaas),“ loetles Paas.

Kuidas valida oma sõidule sobiv edasimüüja?

Kasutatud autode ostmisel mängib suurt rolli edasimüüja maine ja usaldusväärsus ning kindlasti tuleks eelistada autode müügiga tegelevaid ettevõtteid eraisikuile.

Lisaks tasub kontrollida ka müüja tausta, kuna kui ostetud sõidukil peaks tekkima või esinema puudusi, siis saab need usaldusväärse müüja juures ka korda.

Ka Meenov soovitab alati oma klientidel enne lepingu sõlmimist teha kindlasti autole põhjalik ülevaatus, kui müüja ei ole ametlik esindus või liisingufirma koostööpartner. “Kui sõiduk ei asu ostu hetkel Eestis, tasub hoolikalt valida partnerit/vahendajat, kelle kaudu tellimus vormistada,” rõhutas Swedbank esindaja.

Ideal Auto esindaja sõnul teostavad usaldusväärsed edasimüüjad ise müügis olevatele sõidukitele müügieelse tehnilise kontrolli ja ettevalmistuse ning kui esineb puuduseid, siis need kõrvaldatakse enne müüki panemist. Samuti tagatakse see, et kõik autod oleksid pestud ja puhastatud. “Edasimüüjad ei pane müüki sõidukit, kus on näha eelmise omaniku kasutusjälgi – ka kasutatud sõiduk saab välja näha ja sisult olla nagu uus – uus omanik väärib samahead ostuemotsiooni,” nentis ta.

Loe veel

„Igal edasimüüjal on kindlasti oma kriteeriumid, mis tuleb auto edasimüümisel täita. Näiteks ei võta meie müüki sõidukit, millel puudub kontrollitav ajalugu (nt hooldused, avariid) ning kui sõiduk ei ole korrektne nii seest kui ka väljast. Kindlasti ei võta me müüki maha kandmisele mõeldud sõidukeid, mis on üles ehitatud, avarii järgselt maha kantud, veekahjustustega jne,“ loetles Paas.

Kasutatud autode ostmisel tasub kindlasti uurida ka garantiid. „Üldjuhul, kui sõiduk on paar aastat kasutuses olnud, siis on edasimüüjad mõelnud ka garantiile. Näiteks suurem osa meil müüdavatest autodest on kaetud garantiiga. Osadel on kehtiv tehasegarantii ja teistele saame ise müüa lisagarantii kuni 2 aastat,“ lausus realisatsiooni juht, lisades, et kui auto vanus on alla 7 aasta ja läbisõit ei ületa lisagarantii soetamise hetkel 150 000 kilomeetrit saab lisagarantii osta kuni 2 aastat ja piiramatu kilometraažiga.

Vali pilt või video oma arvutist
Saada vihje siit! Tagasi
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare