Spetsialist lükkab ümber: 5 levinud müüti vitamiinide kohta, mille uskumine tasub kohe ära lõpetada

 (9)
Apotheka vs Südameapteek
Toidulisandid. Pilt on illlustratiivne.Foto: Madis Veltman

Tihti arvavad inimesed, et vitamiinide võtmine teeb meid tervislikumaks, aitab ennetada haigusi ning nende võtmine on igati ohutu. Tegelikult tuleks vitamiinidesse suhtuda nagu tavapärasetesse ravimitesse ja neid ei tohiks kindlasti võtta regulaarselt, kirjutab Austraalia lehekülg News.com.au

Viimasel ajal on inimesed toidulisandite võtmisel muutunud üsna hoolikaks. Ostetakse tooteid, mis kirjelduse järgi aitavad tugevdada meie immuunsust, alandada stressitaset ja ennetada haigusi. Küll aga on vitamiinieksperdi ja teadusteemade vahendaja dr Derek Mulleri sõnul toidulisandite tooteetikettide taga palju muud.

Loe, millised uskumused vitamiinide kohta on tegelikult müüdid:

1. C-vitamiin aitab ennetada külmetust

„C-vitamiini võtmise mõju on tavapärase külmetuse korral väga väike ja sellega on seotud palju valeinformatsiooni, mida inimesed usuvad," rääkis Muller.

Näiteks kui külmetuse puhul kasutada raviks C-vitamiini, on sellega pigem seotud platseebo efekt, isegi kui tarbimine on suurem kui 1g päevas.

Külmetuse ajal iga päev C-vitamiini tarvitades võib see kaasa aidata sümptomite kergenemisele ja külmetuse perioodi lühenemisele, kuid ei hoia ära külmetumist kui sellist. Lisaks ei ole abi, kui alustada C-vitamiini võtmist külmetuse ajal.

2. Vitamiine pole võimalik võtta liiga palju

Seotud lood:

„Tegelikult on võimalik vitamiine liiga palju tarbida. Kui näiteks võtta liiga palju rasvlahustuvaid vitamiine, näiteks D-,E-, ja K-vitamiini, võivad need hakata ladestuma rasvkoes ja maksas," hoiatas Muller.

Vitamiinide ületarbimine võib olla reaalselt ohtlik, rääkis Muller. Ta tõi näiteks ema, kes andis oma 10-kuusele lapsele liiga suures koguses D-vitamiini, mis lõppes sellega, et laps jäi haigeks ja pidi veetma 10 päeva haiglas. Lapse D-vitamiini tase ei normaliseerunud kuni tema pooleteistaastaseks saamiseni.

3. Multivitamiin aitab kaasa üldisele tervise heaolule

„On oluline hoiatada inimesi, kes arvavad, et multivitamiini võtmine asendab tervislikku toitu. Tegelikult saame me suurema osa vitamiine toidust," kirjeldas Muller.

Vitamiinirikka toidu söömine pole Mulleri sõnul keeruline - piisab näiteks lõhest, rohelistest juurviljadest, salatist ja puuviljadest. Spetsialisti sõnul peaks eesmärk olema olema tervislik toit ning igapäevaselt õues piisava koguse aja veetmine.

4. Toode on looduslik, kui see on pakendile on märgitud sõna „looduslik"

„Kui pudelil või purgil on märgitud, et toode on looduslik, ei tähenda see, et see sisaldab 100% looduslikke koostisosi," hoiatas Muller. Tema sõnul sõltub paljuski, kust algsed koostisosad pärit on ning kus toode kokku pandud on.

5. Retseptiravimid on täiesti teine asi kui vitamiinid

Mulleri sõnul ei mõtle inimesed eriti sellele, et tegelikult on vitamiinid samamoodi tööstuslikult valmistatud nagu näiteks retseptiravimid. „Kui me mõtleks vitamiinidest rohkem nagu ravimitest, oleks olukord parem. Vitamiinide võtmisega kaasnevad samuti riskid ja neid ei tohiks tarvitada regulaarselt," ütles ta lõpetuseks.

Vali pilt või video oma arvutist
Saada vihje siit! Tagasi
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare