Su auto pole talveks kindlasti valmis. Siin on sulle põhjalik kontrollnimekiri

 (97)
Su auto pole talveks kindlasti valmis. Siin on sulle põhjalik kontrollnimekiri
Foto: Andres Putting

Talv, vähemalt auto jaoks, on juba käes. Veel jõuad teha viimased ettevalmistused, et tulevate kuude jooksul liiklemine sujuv, mõnus ja tõrkevaba oleks.

Auto talvine ettevalmistus võib alata nii lihtsast asjast nagu päikseprillide viimine autosse, lõpetades näiteks aku laadimisega. Täpsemat nõu annab Toyota Baltic ASi tehniline spetsialist Lauri Ert.

Su auto aku on ilmselt alalaetud

Talupojatarkus ütleb, et auto aku laeb siis, kui sõit on pikem. Linnasõidutel ei suuda auto laetuse taset hoida ning aku ja selle laadimisseadmed on pidevalt ülekoormatud. Et tühjenev aku jõuaks laadida ka maanteel, peaks sõit kestma vähemalt 3-4 tundi järjest. Nii pikki otsi teeme harva.

Seega – tuleb akut lisaks laadida. Kui vilunud kõrv suudab aru saada, milline hääl viitab tühjenevale akule, siis enamasti meil sellist kõrva võtta pole. Kortermajas on aku laadimine üsna võimatu, eramajas on tarvis soetada spetsiaalne seade. Kui sa ostad uue auto, kasutad seda kolm aastat ja vahetad siis jälle välja, ei jõua alalaetud aku probleemiks saada. Kui sa aga sõidad kasutatud autoga, on regulaarne laadimine hädavajalik. Peamiselt linnas sõites tuleks akut laadida iga paari kuu tagant, et säilitada selle omadusi ja hoida tööiga mõistlikuna.

Minnes talvele vastu alalaetud aku ja ülekoormatud laadimissüssteemiga, võid ühel hetkel avastada end autost, mis ei käivitu, mille aku on õhtal ja laadimissüsteem (generaator ja selle käitusrihmad) väsinud.

Seotud lood:

Uksetihendite parim hooldus on vesi ja seep

Kinnikülmunud uksetihendid on üsna tavaline nähtus. Selle vastu aitab vesi ja seep. Aja jooksul koguneb tihenditele mustust, selle külge ja vahele ka niiskust. Kõige selle tulemusena avastadki ühel hetkel, et uks külmaga lahti ei tule. Erinevate määrete kasutamine soodustab mustumist, sest salvestavad igasugu peenikese sodi endasse. Kui oled puhastamise käigus märganud uksetihendit, mis on praguline või puudu, siis lase see vahetada uue vastu ja ära peta ennast.

Päikseprillid hoia autos aastaringselt

Suvel, kui päike käib kõrgelt, aga on ere, on päikseprillid üsna loomulik valik. Veel olulisem on neid kasutada talvel, kui päike käib madalalt, sest püsib kokkuvõtte isegi pikemat aega kõrgusel, mis autojuhti häirida võib. Kui klaas on ka kraabitud ja määrdunud, on valmis eriti kehv komplekt. Seepärast ära kogu ka päiksesirmi taha pabereid või muud sodi. Sul läheb sirmi vaja!

Ja veel – lukuõli asukoht on toas. Kui avad uksi võtmega ja ühel hommikul on lukk kinnijäätunud, pole õlianuma imetlemisest jäätunud klaasi tagant mingit kasu.

Põlev tuli ei pruugi põleda õigesti

Liiklusseadus ütleb, et me peaks enne iga sõidu algust kontrollima, kas valgustusseadmed töötavad. Nii lähi-, kaug-, kui udutulelaternad on reguleeritavad ning aja jooksul nende loodava valgusvihu kõrgus muutub. Kui nad näitavad liiga lähedale, kahaneb eeskätt sinu nähtavus. Kui jällegi liiga kaugele, siis lisaks vastutulijate pimestamisele kahaneb ka sinu nähtavus, sest valgusjõud jaotub suuremale alale. NB! Kõrgemale projitseeritud valgusvihk loetakse ülevaatusel oluliseks rikkeks või puuduseks, mille esinemine eeldab korduvülevaatust. Usun, et see on piisavalt ilmekas näide.

Et tulede kõrgusega on midagi valesti, annavad enamasti sulle vilgutamisega märku kaasliiklejad. Sellesse ei tohi suhtuda kergekäeliselt, kuna kõige mustema stsenaariumi korral võid vastutulijat pimestada ja põhjustada õnnetuse.

Kui oled aritmeetikas tugev, võid mõõdulinti kasutades ja valgusvihu langemisnurka arvestades (märgitud laternale) mõne seina peal oma auto lähitulede tekitavat vihku mõõta, aga mõistlikum on seda lasta teha ikkagi spetsialistil.

Pirn ei põle? Ise vahetamine ei pruugi olla hea mõte

Avastades tööea lõppu jõudnud lambi, tuleb see kindlasti vahetada sellise vastu, mida näeb ette sõidukitootja (info omaniku käsiraamatus). See kehtib ka tagumise registreerimismärgi tule laterna lampide puhul.

Kui otsustad ikkagi ise selle lihtsana näiva töö ette võtta, varu omale vaba päev. Ja parem oleks, kui teise veel, et millegi untsumineku korral tegeleda tagajärgedega. Oleme näinud küll ja veel kliente, kellel on vahetamise käigus kukkunud pirn laternasse või uppunud kereõõnsustesse ja ta pole seda kätte saanud, rabistamise tulemusena on miskit ära rikutud või unustatud kinnas kätte panna ja end ära määritud või kriimustatud.

Loe veel

Kui sa suudad maanteel sõita 90 km/h, pole udutulesid vaja

Auto valgustusseadmete kasutamise puhul on levinumaid vigu udutulede kasutamine. Need on disainitud olema tõhusad kiirusel kuni 40 km/h ja juhul, kui nähtavus udu või muu ilmastikuolu tõttu tõesti äärmiselt vilets ja lähituled peegeldevad liiga tugevalt tagasi. Sõites maanteel 90 km/h ja kasutades udutulesid, on see sama hea, kui internetis anonüümselt kedagi sõimata.

Toimivad helkurid on autole sama olulised kui inimesele

Autod ja helkurid seostuvad eeskätt sellega, et jalakäija oleks sõidukis viibivale inimesele nähtav. Meil on 4 kuud pimedat aega ning enamasti põrkerauas ja tagatuledes asuvad helkurid peavad selle aja jooksul olema kindlasti puhtad ja nähtavad.

Vali pilt või video oma arvutist
Saada vihje siit! Tagasi
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare