Tanklakett: maailmaturg on rahunenud ja Eesti autoomanikke ootavad head uudised. Kütuse hind langeb üsna pea

 (45)
Kütuse hinnad kaks nädalat tagasi
Kütuse hinnad kaks nädalat tagasiFoto: Tiit Blaat

Maailmaturu mõjud jõuavad varsti ka Eesti kütuseturule ning sellest tulenevalt võib oodata hinnalngust

Olerex kirjutab, et viimaste nädalate jooksul võisime näha mootorikütuste hinna tõusu, mida mõjutasid Venezuela naftatööstuse kokkuvarisemine ning Iraani sanktsioonid. Viimastel päevadel on toornafta hind aga kiirelt langenud ning jõudnud alla 80 dollarini barrelilt. Turge on rahustanud taanduv hirm selle ees, et USA kehtestab Saudi Araabia suhtes sanktsioonid seoses Ajakirjanik Khashoggi mõrvaga ning, et Saudi Araabia võib nendele vastata naftatarnete piiramisega. Lääne reaktsioon kogu mõrvaloole osutus üllatavalt pehmeks, ilmselt piirdutakse USA poolt viisakeeluga mõrvas otseselt kahtlustatavatele saudidele ja Kanada poolt võimaliku relvamüügileppe kärpimisega. Eile tegi saude toetava olulise žesti Totali CEO Pouyanné osaledes põlu alla sattunud tähtsal saudide investeerimiskonverentsil. Hinnalangusele on hoogu andnud ka Saudi Araabia lubadus naftapakkumist suurendada.

Olerexi müügidirektor Marko Laving selgitab, kuidas see mõjutab kütuse hinda tanklas: „Mootorikütuste hind tankla hinnapostil kolmest suurest komponendist:
- Kütuse maailmaturu hinnast.
- Dollari ja Euro omavahelisest suhtest.
- Turumajanduses olevast normaalsest konkurentsisituatsioonist.

Lühiajaliselt, erinevate tanklate ja piirkondade hinnavahesid, dikteerib konkurents ning kütusefirmade efektiivsusest tulenev võimekus hoida madalaimat hinda. Hindade liikumist erinevate päevade, nädalate ja kuude lõikes dikteerivad peamiselt aga kaks esimest punkti ehk kütuse sisseostuhind eurodes.“

Seotud lood:

Kuna viimasel nädalal on USD/EUR kurss olnud stabiilne, siis võib eeldada, et nafta maailmaturu hinnalangus jõuab meieni ilma valuutaturu moonutuseta. See, millal muutub postihind Eesti tanklates, sõltub peamiselt rafineerimistehaste omavahelisest konkurentsist ning võimekustest. Mida kiiremini ollakse tehastes valmis pakkuma madalama hinnaga mootorikütuseid, seda kiiremini langeb mootorikütuste hind kütuseturul ning seda kiiremini jõuab madalam hind ka hind ka tarbijani.

„Kütuse hinna muutuse kiiruse kohta võib tuua näitena viimase kuu tipuhinna. Kui maailmaturu toornafta hinna tipp oli 3. oktoobril 86,29 dollarit barreli eest, siis kõrgeim kütuse sisseostuhind jõudis tanklakettideni 5. oktoobril (kaks päeva hiljem) ja püsis üleval kokku terve nädala. Klientideni hinnapostidel jõudis see hind aga alles 9. oktoobril ehk tipuhinna viiendal päeval. Seni müüsid tanklaketid kütust soodsama hinnaga enda marginaali arvelt," selgitas Laving.

Tänastele märkidele toetudes on võimalik prognoosida mootorikütuste sisseostuhinna langust ning tarbijatele heaks uudiseks võib oodata peagi ka tanklate hinnapostidel mootorikütuste hinnalangust.

Vali pilt või video oma arvutist
Saada vihje siit! Tagasi
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare