Terviseeksperdid: kallid fitnessjoogid võivad olla kahjulikumadki kui Coca-Cola Zero

 (15)

Suhkruvabad joogid jätavad külge ebatervislikud harjumused
Suhkruvabad joogid jätavad külge ebatervislikud harjumusedVidapress

Eestis pead kergitanud dieet- ja fitnessjoogid võivad meelitada olematu kalorisisaldusega, kuid tegelikkuses ei aita ebatervislikke harjumusi muuta ja võivad treenides lausa kahjulikud olla.

Kalorivabad joogid on maailmas tekitanud ohtralt poleemikat – mõned arvavad, et suhkruvabade jookide tarbimine on hea võimalus oma lemmikmaitseid nautides kehakaal kontrolli all hoida, teised väidavad jälle, et magusained on tervisele ohtlikud.

Tervise Arengu Instituudi toitumisnõustaja Kristin Salupuu sõnul ei ole mõistlik asendada suhkrute tarbimine magusaineid sisaldavate jookidega. “Need ei aita muuta harjumust tarbida magusaid jooke ja võivad suurendada isu süsivesikute järele ning tekitada ülesöömist,” sõnas ta.

Ebaselge mõju

Salupuu väitel on praegu suhkruasendajate pikaajaline mõju veel uurimise all. “Uurimismeetodite arenemisel võib kahtlusi tekitanud magusaine osutuda ohutuks, aga ka vastupidi,” ütles ta. Praegu on osad uuringud näidanud, et magusained halvendavad keha reaktsiooni magusale maitsele.

Maaeluministeeriumi toiduohutuse osakonna peaspetsialisti Annika Leisi sõnul on aga suhkruasendajate kohta leiduv teave sageli kontekstist välja võetud, sest uuringutes kasutatakse loomkatsete korral märksa suuremaid koguseid, kui on määratud inimese päevanormiks.

Seotud lood:

Praegu on aspartaami ohutuks koguseks kehtestanud Euroopa Toiduohutusamet 40 milligrammi kehakaalu kilogrammi kohta päevas. “Selleks, et täiskasvanud inimene ületaks päevadoosi, peab ta ära jooma neli liitrit aspartaamiga magustatud jooki,” ütles Leis. Teiste magusainete kohta veel päevanorme kehtestatud pole.

Rohkem kahju kui kasu

Coca-Cola Zero kõrvale on tekkinud ka sportlastele suunatud kalorivabad fitnessjoogid. Eesti poodides müüakse näiteks Rootsist tulnud NOCCO energiajooki, mis on väidetavalt hea just treeningutel joomiseks.

Leisi väitel ajavad inimesed tihtipeale aga sassi spordijoogid ja energiajoogid, millest viimased võivad treenides hoopiski vastupidist mõju avaldada. “Trennis higistades vajab inimene vett ja toitaineid, mida energiajoogid ei anna. Need sisaldavad kofeiini ja muid stimulante, mis hoopiski suurendavad veevajadust,” ütles ta.

Sportimiseks sobivad Leisi sõnul vesi või joogid, mis sisaldavad elektrolüüte (kaalium, magneesium, kaltsium), süsivesikuid ja vitamiine.

Ka Salupuu soovitab fitnessjookide tarbimisel ettevaatlik olla. “Vähetreenitud inimesel võib kofeiin põhjustada veepuudust, samuti on energiajookide kõrvalmõjuks südame rütmihäired ja vererõhu tõus,” ütles ta. Päevas soovitatakse tarbida alla 300-400 milligrammi kofeiini, millest maksimaalne ühekordne kogus on 200 milligrammi.

Samas sisaldavad Salupuu sõnul NOCCO joogid hargnenud ahelatega aminohappeid ja B-grupi vitamiine, mis tõepoolest suurendavad intensiivsel treeningul lihaste töövõimet. Sellegipoolest soovitab ta sportides erinevate energiajookide tarbimise asemel pigem üle vaadata oma toitumine ja unerežiim.

Mis on mis?

Magusates kalorivabades jookides on kasutatud ülimagusaid suhkruasendajaid, mis on suhkrust kuni 600 korda magusamad. Seega on magusainete kogus nii väike, et inimene saab sealt pea olematu koguse kaloreid.

Coca-Cola Zero 330ml – magusainetest sisaldab aspartaami, naatriumtsüklamaati ja kaaliumatsesulfaani, lisaks toiduvärvi E150d, looduslikke lõhna- ja maitseaineid ja 43mg kofeiini.

Red Bull Sugar Free 250ml – magusainetest sisaldab aspartaami ja kaaliumatsesulfaani, lisaks tauriini, toiduvärve, vitamiine ja 80mg kofeiini.

NOCCO 330ml – magusainetest sisaldab sukraloosi, lisaks L-karnitiini, vitamiine, hargnenud ahelaga aminohappeid ja 180mg kofeiini.

Vali pilt või video oma arvutist
Saada vihje siit! Tagasi
hint.mobile.error_no_name
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised