Adik Levin: hiljutine kogemus Euronicsis tuletas mulle meelde nõukaaega

 (321)
Foto on illustreeriv
Foto on illustreerivFoto: Ester Vaitmaa

Doktor Adik Levin kirjeldab oma arvamusloos hiljutist kogemust Euronicsi kaupluses. Tasuta kilekottide klientidele jagamise lõpetamine on Levini sõnul tarbijavaenulik ja tuletab meelde nõukaaega.

Mõni aeg tagasi külastasin Euronicsi kauplust. Oli vaja osta mitu väikest asja. Kui ostud olid välja valitud ja kassas arve makstud, jäin ootama, et ostud pakitakse ära. Mul ei olnud kaasas ühtegi käe- ega seljakotti.

Küsisin kassas töötavalt neiult, kas mu ostud ikka pakitakse ära? Vastus oli kiire: meie enam oste ei pakenda. Jäi mulje, et Euronicsi ketti enam see probleem üldse ei huvita. Kui oled ostnud mitmeid asju siis võid nad võtta kas või hammaste vahele. Küsisin uuesti, et kuidas ma siiski nende ostudega nüüd tänavale lähen. Vastuseks neiu imestas, kas ma tõesti ei tea ja ei saa aru, et ostu pakendus ei ole enam kaupluse probleem.

Kuidagi viisi sai ostetud asjad viidud autosse ning koju tulles kirjutasin Euronicsile. Ma küsisin nendelt, miks nad suhtuvad oma klientidesse nii halvasti. Saadud kirjas tänati mind pöördumise eest ja öeldi järgmist:

„Juba eelmise aastas septembris lõpetasid Euronicsi kauplused kilekottide väljastamise klientidele ning edaspidi on kõigil võimalik oma oste kanda korduv kasutatavates ostukottides või loodussõbralikes paberkottides. Oleme võtnud sihiks oma ettevõtte ökoloogilist jalajälge järk-järgult vähendada ning kilekottide kaotamine Euronicsi kaupluste kassadest aitab seda eesmärki saavutada. Usume ja loodame, et kliendid jagavad meiega samu väärtusi ning ostukott leiab hiljem praktilist kasutust ka näiteks toidupoes, turul või mujal majapidamises“.

Seotud lood:

Väga ilus jutt ja loomulikult ei saa vaielda, et meie jäätmeprobleemid on kaasajal osutunud suureks. On siililegi selge, et rahvastiku suurenemine maailmas on toonud suure koormuse ümbritsevale keskkonnale. Tarbimise ja tootmise suurenemisega tekivad paratamatult jäätmeprobleemid. Üha rohkem on kasutusel kilekotte ja plastpudeleid, mille looduslik lagunemine võtab aastasadu aega.

Siit on ka arusaadav, et jäätmete probleemi kõige esmane lahendus oleks neid vähem toota ja tarbida, eriti selliseid tooteid, mida ei saa taaskasutada ega töödelda. Nii et on ka loogiline, et jäätmeprobleemi saab lahendada kas jäätmetekke vähendamisega või taaskasutamise ja töötlemisega.

Mis peaks tulema kilekottide asemele?

Euronics on võtnud endale pioneeri rolli ja nagu nad mainivad, soovivad nad ökoloogilist jalajälge järk-järgult vähendada ning kilekottide kaotamine „Euronicsi“ kaupluste kassades aitab neil seda eesmärki saavutada.

Kauplustekett püüab jälgida tulevast suunda, kuid samas on nad ära unustanud, et nende kett peab mõtlema ka kliendile. Nad on valinud endale väga mugava tee. Selline suhtumine klientidesse on neile ka materiaalselt soodne. Loogiline oleks ju see, et kilekottide asemele võiks tulla teiste võimalustega, kuidas ostetud kaupa poest koju saab viia.

Ma küsiks, et kui keskonnaministeerium algatas selle protsessi, kas ta andis ka suunitluse, kuidas kilekotte kauplustes välja vahetada. Mis peaks tulema kilekottide asemele? Kas sellisest suhtumisest klientidesse on teadlik tarbiakaitseamet? Kui ma sain praegu sellise negatiivse kogemuse Euronicsis, tuli mulle meelde nõukaaeg.

Olen selle põlvkonna esindaja, kes mäletab aega, mil inimesed ostes vorstiringe poest, püüdsid need keerata oma kätele. Torti ostes anti sulle ajaleht ja see oli sirutatud käel vaja viia koju. Kas tõesti need ajad on tagasi tulemas? Kui paberkotte ja muid ökoloogiliselt lubatud kotte ei jätku, siis oleks hea uuesti vaja hakata tootma võrkkotte ehk avoskasid.

Vali pilt või video oma arvutist
Saada vihje siit! Tagasi
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare