Prisma ostujuht Tõnis Tomingas: Eesti inimene on aina rikkam. Hiina kaup kaob, asemele tuleb Skandinaavia turule tehtud kvaliteet

 (145)

Intervjuu Prisma ostujuhi Tõnis Toominga
Prisma ostujuht Tõnis Tomingas.Foto: Kristjan Järv

Eestis kaheksa hüpermarketiga tegutsev Prisma on väljumas segaduse ajajärgust ja teatab täie kindlusega sammudest, kuidas Eesti kliendile enam meelt mööda olla. Kvaliteediga. „Hiina rämps“ kaob, asemele tulevad tuntud ja Skandinaavia turule valmistatud brändid. Seda kõike lubatakse pealekauba veel heade hindadega. Põhjuseks see, et Eesti inimene on aina rikkam.

Prisma on viimasel ajal silma paistnud hajeviloleku, mitmete segadustega - pikka aega seisid mitmes poes riiulid nii tööstuskaupade kui toidukaupade valikus nukralt tühjana. Ka enese turundamises olete silma paistnud kohmetuste ja ebalemisega. Järsku tulete välja kõlava kontseptsiooniga, kasutate sõna „kvaliteet" ning lubate seda „Prisma hinnaga". Samal ajal värskendate poode ja vahetate pea kogu tööstuskaupade sortimendi välja. Need on märksa otsustuskindlamad sammud varasemaga võrreldes. On need pikalt küpsenud plaanid või tuli lõpuks viimases hädas midagi ette võtta, et peataoleku kuvand ei süveneks?

On nii üht kui teist. Segadust paistis välja selle pärast, et tegime muutuste nimel palju tööd. Loomulikult planeerimisega ei läinud kõik alati nii nagu me soovisime. Lõpptulemusega võib aga rahul olla: uued tooted on meil täna riiulis. Me näeme, et esimene muutunud kontseptsiooniga pood Mustika keskuses näeb hea välja. Näeme, et see on just see, mida klient tahab.

Seotud lood:

Mõnele kaupluseketile on segaduste periood saanud otsustavaks. Kliendid mäletavad segadusi aastaid. Kas Prismal seda hirmu pole?

Ega muudatustest ei pääse. Otsustavaks võib saada hoopis see, kui kauplus ei muutu. Oleme ka seda näinud, et need, kes jäävad loorberitele puhkama, konkurentsis ei püsi. Meil on hea öelda, et oleme suure osa oma rasketest muudatustest ära teinud. Siit on ainult hea edasi minna. Täna vaatame tulevikku positiivselt.

Kuidas te ise meedia kajastust jaekaubanduse teemal näete? Kas teravnenud konkurents on pigem ajakirjanduse üles klopitud vaht või on teil tõesti tõsine võidujooks käimas?

Kindlasti on. Siin ei ole midagi salata. Põhjus ei ole ka ainult Lidli tulekus. Turg on Eestis liiga killustunud. Ja Lidl keerab vinti veelgi peale. Sellises turuolukorras peaks saabuma selgus, et nii edasi minna ei saa.

Prisma suurim konkurent on Selver. On mul õigus?

Loe veel

Mitte päris. Prisma hinnad on ühes, odavamas otsas, Selveri omad teises, kallimas otsas. Seda kinnitab ka teie enda Delfi Kasuliku viimane mai ostukorv: Prismas ostukorv maksis sel kuul 60,76 eurot, samas Selveri ostukorv oli 68,35 eurot.

Aga te püüate sarnast klienti. Kodumaisuse, kvaliteetse kauba, tuntud brändidega.

Ka tööstuskaupade kaubamärkide valik on meil parem. Lihtsalt olukorras, kus meie konkurentide väiksemad kauplused on asukoha mõttes mugavamad, lähevadki kliendid nn kodupoodi. Kui Selver on lähemal kui Prisma, siis Selverisse.

Mustika keskuse Prisma on esimene, kus poe sisekujundus läbis täieliku uuenduse. Foto: Kristjan Järv

Prisma kauplused on kõige suuremad. Sortiment neis on 60 000 kaubaartiklit. Kõik Eesti kaheksa Prismat on hüpermarketid. Logistikakeskust teil pole. Poed on ise logistikakeskuste eest - laos te ka kaupa ei hoia, see on kogu aeg müügisaalis väljas. Mis põhjusel see hea on?

Soodsaid hindu on võimalik pakkuda ainult siis, kui kogu tarneahel on võimalikult efektiivne. Meie tarneahel on väga efektiivne. Logistikakeskus asub meil Soomes ja me ei ladusta üleliigset kaupa poodide lattu. Meil ei ole seetõttu ka suurt lao- ja logistikakulu. Seda on võimalik saavutada nii, et kaup tuleb sisse otse müügisaali.

Ma olen ühelt Prisma töötajalt kuulnud, et alamehitatuse tõttu esineb teil poodides igapäevaseid probleeme: töötajad ei jõua jälgida seda, millisest kaubast on puudu, mida on tarvis juurde tellida ning mis on parasjagu tulemas. Nii tekkivatki tühjad riiulid.

Tööjõuolukord mõjutab kindlasti Prismat ka. Samas meil on väga palju töötajaid, kes on just pikemaajaliselt Prismas töötanud, 39% prosenti meie töötajatest on töötanud Prismas üle 8 aasta. Tööjõuolukord on hetkel väga keeruline ja näiteks haiguste perioodidel on selline mure kõigil jaekauplustel.

Brändirõivad, mida oleme harjunud nägema tavariidepoodides, on edaspidi saadaval Prismas. Foto: Kristjan Järv

Miks need riiulid siis tühjad on või olid - sortimendi väljavahetumise või tööjõuprobleemide tõttu?

Ma arvan, et juhtumite puhul, kus seda ette tuli, oli erinevaid põhjused. Meil on nii palju kaupa, sortimendis on 60 000 toodet ja kui oleme üle minemas automaatsetele tellimustele, siis ikka tuleb ette vigu. Muresid on seotud olnud ka sortimendi vahetamisega - vana kaup tõstetakse ära ja uus pannakse asemele. See võtab aega ja mõjutab ka kaupade saadavust.

Tööjõud on muutumises. Aina enam kasvab peale uut põlvkonda, kes ei suhtu töösse nii nagu vanem generatsioon. Kuidas te sellega hakkama saate?

Noored, kes meil töötavad, on väga tublid. Tõsi, nägemus tööst on muutunud aina erinevamaks. Vanema generatsiooni inimeste jaoks on töö kaheksast viieni ja see ongi okei. Noored näevad, et elu ei ole ainult töö ja nad ootavad tööandjalt aina enam seda, et neil võimaldataks töötada paindlikult. Neil on ka hobid, nad tahavad reisida, sõpradega väljas käia. Me ei heida ette, et noored liiga palju küsivad. Mõistame seda ja saame tulla nendele ootustele vastu. Tööturg on muutumas ja tööandjad peavad koos sellega muutuma. Tahame näha rohkem noori kaubanduses töötamas.

Te lubasite välja tulla supermarketitega - senistest poodidest pisut väiksemate kauplustega. Kas hüpermarketite maht on täis?

Pea pool Eesti jaekaubanduse turust asub Tallinnas. Kui Tallinnas oleks veel ruumi mõnele hüpermarketile, siis me ehitaks selle. Peaaegu kõik piirkonnad Tallinnas on aga kaetud suurte poodidega. Seetõttu on supermarketitega lihtsam laieneda. Nende jaoks näeme ka kohti ja ruumi.

Foto: Kristjan Järv

Sikupilli Prisma avati ööpäevaringselt ja sel läheb üle ootuste hästi.

Ka meie ei osanud sellist menu oodata.

Konkurendid ennustasid sellele kiiret lõppu.

Me võime öelda, et me ei lõpeta Sikupilli Prisma ööpäevaringset teenindamist. Kui mingit olulist muutust ei tule ööostlemisele - pigem suvel on näha selle suurenemist - siis jahime seda, et öösel tehtud ostude koguhulk moodustaks ühe tipptunni ostude mahu.

Kui palju inimesi ühel tipptunnil Prismas käib?

Meil on tipptunnil kuni 500 inimest korraga kaupluses.

Mida soov öötunglemise järele näitab?

Seda, et Prisma on turu ootustele vastanud. Me ei tulnud välja millegagi, mida pole kellelegi tarvis. Vastupidi: me tabasime ära turu puuduse. Hetkel käib jaekaubanduses pallimäng ühte väravasse: toode, hind ja kampaania. Teistele lisaväärtustele sageli ei mõelda. Ei mõelda, kuidas oleks mugav poes käia.

Öö-Prismale lähedal asuvatel tanklatel on küllap öösel sellevõrra kibedam elu?

Võime olla kindlad, et nii on. Kõrvalolevasse tanklasse minnakse mugavusoste tegema öösel vaid harjumusest. Harjumus muutub, kui kõrval on lahti suur hüpermarket. Eriti, kui kogu kaup on saada oluliselt odavamalt ja suuremas valikus.

Prisma tõi hiljuti oma sortimenti ka Suurbritannia jaeketi Tesco tooted. Foto: Kristjan Järv

Lidli tulekut kardate?

Ei. Meil on head hinnad, meie sortiment on suurem ja oluliselt erinev. Me pigem näeme, et uus konkurent aitab turgu korrastada. Ta loob selged jõujooned - mis hinnatase peab olema. Kliendil tekib tänu sellele loodetavasti rohkem valikuid, samas kvaliteedi, omabrändi toodete laia valiku ja sortimendi osas jääb eelis meile.

Ennustused, et Prisma kaob, on enneaegsed?

Vaadata tuleks seda, kust tulevad Eestis tegutsevad jaeketid.

Rimi Rootsist, Maxima Leedust ja Prisma Soomest. Selver ja Coop on kohalikud.

Täpselt. Tasukski vaadata seda, kuidas läheb emafirmadel. Prisma emafirmal on Soomes pool turuosast ja S-Grupp on väljendanud soovi investeerida Eestisse ja Venemaale.

Miks Läti ja Leedu sellest plaanist kõrvale jäeti?

Selle otsuse tegi juba aasta tagasi meie emafirma Soomes ja nende otsuste tagajärjel oli võimalik keskenduda paremini Eesti ja Venemaa Prismadele.

Ehk on teine põhjus ka selles, et Eesti tarbija on Soome tarbijale sarnasem, lähemal. Prisma kaubad on meile tuttavad, lätlastele ja leedukatele võõrad?

Võib küll olla, et eestlane tunneb Soome kaupu paremini, Skandinaavialik stiil on meile omasem. Ka on Eesti tarbija ostujõud lõunanaabritest suurem. Eesti klient on rohkem sarnane soome kliendiga kui Läti ja Leedu klient.

Seetõttu on emafirmal lihtsam keskenduda siinsele turule?

Keskendutakse nii Eestile kui ka Venemaale. Need investeeringud, mis olid seni mõeldud Lätti ja Leetu, suunatakse nüüd Eestisse ja Venemaale.

Foto: Kristjan Järv

Kaheksa kauplusega oli Prisma turuosa 2016. aastal Eestis kaheksa protsenti. Möödunud aastal see langes protsendipunkti võrra, ennustavad konkurendid. Täpseid andmeid veel pole. Te tahate kasvada, aga kuidas?

Prismale kuulus sama kaupluste arvuga mõni aeg tagasi veel 12-protsendiline turuosa. Veel enne seda, kui teised poed hakkasid jõuliselt laienema. Olemasolevate kauplustega turuosa suurendada me ei pea võimalikuks, seega - jah, me peame avama uusi poode.

Tallinnast väljapoole vaatate? Pärnus teid veel pole.

Hetkel selles osas plaane pole.

80 protsenti tööstuskaupadest vahetatakse välja. Mida me pärast seda enam Prisma riiulitelt ei leia?

Jaekanalites on müügil Aasiast, peaasjalikult Hiinast tulev tööstuskaup. Eestis tegutsevad üksikud või mingi hulk vahendajaid, kes seda kaupa toovad ja seda kõigile kettidele müüvad. Prisma sellest nüüd loobub. Me ei taha enam osta sama kaupa, mis on müügil kõigis teistes poodides, et siis kuidagi konkurentidest hinnaga eristuda. Me tahame eristuda rohkemaga: kaubavaliku, kvaliteedi ja hinnaga. Selleks astusime selge sammu, et me ei müü enam sama kaupa. Toome Prismadesse kauba, mis on Soome turul juba olemas. Sealses valikus on Skandinaavia turule mõeldud tooted, mis on ka kõrgema kvaliteediga. Hüpermarketisse tulevad edaspidi kvaliteetbrändid, mida me seni oleme harjunud ostma eripoodidest - riide-, spordi-, matka- või elektroonikapoest.

Odava Hiina kauba aeg on seega ümber?

Eesti tarbija väärib kvaliteetset kaupa püsivalt hea hinnaga. Ostujõud kasvab ja enam pole hind ainus otsustaja aga kliendid teevad järjest enam ka ratsionaalseid ja mõistlikke tarbimisvalikud. Seetõttu peame oluliseks pakkuda laia valikut tooteid erinevatest hinnaklassidest - nii soodsamaid private label ehk oma kaubamärkide tooteid kui ka premium-brände.

Sportland ja Euronics võivad vist nüüd Prisma peale pahased olla? Lubasite, et müüte mõningal juhul eripoodide kvaliteetbrände edaspidi kuni 20 protsenti soodsamalt. Ilma allahindluseta. Tavahinnaga.

Kindlasti neile ei meeldi see. Tugevamaid meie samm ei mõjuta, sest neile jääb alati sortimendi laiuse eelis. Meil ei saa kunagi olema nii palju riidekaupu kui palju on riidepoes. Aga põhilised ja müüdavamad artiklid tuntud kaubamärkidelt saavad meie poes olema. Ja nende hinnad hakkavad olema paremad Prismas.

Mis on Prisma nõrkus? Mida te parasjagu lihvite?

Me lihvime pidevalt kogu tööd. Me ei tahagi olla kunagi rahul sellega, kuidas asjad on. Võtame kliente kuulda ja mõistame ka ise, et hinnatase peab alati saama paremaks, sortiment saab alati parem olla, ka teeninduskvaliteeti lihvime pidevalt. Siin ei ole kunagi hetke, kus saame öelda, et Prisma on valmis.

Kas kinnitad bussis turvavöö?
Auhinnaks on kardisõidu pakett 5-le LaitseRallyPargis. Tallinnast sõidutab Laitsesse
edasi-tagasi Go Bus. Auhind kehtib kasutamiseks kuni 31.08.


Tänud vastamast ja head loosiõnne!
Vali pilt või video oma arvutist
Saada vihje siit! Tagasi
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare