Hoogu juurde! Rehvitehnoloogia ja ohutuse teerajaja Nokian Nakkapeliitta


Hoogu juurde! Rehvitehnoloogia ja ohutuse teerajaja Nokian Nakkapeliitta
Foto: Pixabay

Juba 80 aastat talverehvitehnoloogiat edasi viinud Nokian Hakkapeliitta teekonda on mahtunud sadu uuendusi ja võimsaid maailmarekordeid. Maailma põhjapoolseima talverehvitootja Nokian Renkaat välja töötatud talverehvid viivad autojuhte ohutult edasi kõikjal, kus on talvel keerulised tingimused.

Maailma esimene talverehv ehk Kelirengas leiutati 1934. aastal Soomes, kui veoautod said alla pinnamustrisse sisseuuristatud soontega talverehvi. Tänu revolutsioonilisele leiutisele ei vajatud teel püsimiseks enam lumekette. Talverehv osutus nii hästi töötavaks, et Suomen Gummitehdas, praegune Nokian Renkaat, arendas 1936. aastal välja esimese talverehvi ka libisevatele sõiduautodele.

Lumi-Hakkapeliittaks nimetatud leiutis sillutas teed Nokian Hakkapeliitta talverehvide tulevikule. Oma nime sai see legendaarsete Soome ratsaväelaste hakkapeliitta’de järgi.

Maailmas tuntuks monte carlos

1950. aastatel hakati tihenenud liikluse tõttu teid lahti lükkama ja nii muutus nende pind siledaks ja jäiseks. Talverehvide haarduvust üritati parandada muu hulgas metallrõngastega varustatud kummiservade, portselanikilde sisaldavate pinnakihtide ja kulumispinnale kinnitatavate metallist libisemistakistustega.

1961. aastal tehti lõpuks läbimurre, kui ühendati talverehvi Hakkapeliitta, naastu Kometa ja rehviparandaja Veikko Ryhöneni naastrehvipatent. Selle leiutise puhul hoolitses naast haarduvuse eest jäisel ja rehv ise lumisel teel.

Haarduvuse poolest suurepärased naastrehvid said 1950.-1960. aastatel legendaarsetel Monte Carlo rallidel ülemaailmset tähelepanu. Eriti näitas uus leiutis, Kometa-Hakkapeliitta naastrehv, rallil oma ülemvõimu lumistel ja jäistel mägiteedel. Uuendus sai kiiresti rahvusvaheliselt tuntuks.

Nokian Hakkapeliitta naastrehv sai 1970. aastatel enda kõrvale naastudeta talverehvi ehk lamellrehvi, mis oli vanemast vennast hääletum versioon. Selle haarduvusomadused põhinesid lamelltehnika abil valmistatud tugeval pinnamustril ja innovatiivsel kummisegul.

Nokian hakkapeliittad kohandatakse nõudlike talvetingimustega

Järeleandmatu arendustöö on võimaldanud Nokian Renkaate kasvu, rahvusvahelistumise ning talverehvide kasutamise suurenemise üle maailma. Kui pärast teist maailmasõda toodeti Nokian Hakkapeliitta rehve 20 000 tükki, siis tänapäeval viib autojuhte talvistes tingimustes ohutult kohale hinnanguliselt üle 700 miljoni talverehvi. Talverehvide seadusandluse laienemine Euroopas on kasvatanud talverehvide hulka.

Nokian Hakkapeliitta talverehve kasutatakse peale Põhjamaade muu hulgas Euroopas, Põhja-Ameerikas, Venemaal ja kõikjal, kus autojuhid puutuvad talvekuudel kokku nõudlike tingimustega.

Talverehvide paremikuga vaade tulevikku

Nokian Hakkapeliitta tooteperekonda kuuluvad naastudega ja naastudeta talverehvid nii sõiduautodele, kaubikutele kui ka linnamaasturitele, mis on rehvivaldkonna kõige kiiremini kasvav tootesegment. Oma spetsiifilised tooted on välja arendatud ka veokitele, rataslaaduritele ja traktoritele.

2013. aastal turule toodud Nokian Hakkapeliitta 8 naastrehvide eesrindlik rehvitehnoloogia ühendas ohutuse ja sõidumugavuse. Ka varasematest naastrehvidest väiksem kütusekulu ja naastutehnoloogia abil saadud õrnem kokkupuude teepinnaga võeti õhinal vastu. Samal aastal pandi Hakkapeliitta 8 omadused proovile äärmuslikus olukorras, kui Nokian Renkaate katsesõitja Janne Laitinen saavutas jääl sõidu võimsa maailmarekordi 335,713 km/h.

Kaks aastat hiljem, 2015. aastal esitles Nokian Renkaat esimest kütusekulu poolest Euroopa Liidu parimasse A-klassi kuuluvat talverehvi ehk Nokian Hakkapeliitta R2. Moodsa lamellrehvi suurus 155/70R19 84Q on suunatud spetsiaalselt BMW i3 elektriautodele. Tuleviku rehvitehnoloogiat esindav lamellrehv võimaldab ohutut, suure sooritusvõimega ja ökonoomset edasiliikumist põhjamaistes nõudlikes talveoludes.

Hakkapeliitta – hoogu juurde!

Sõna hakkapeliitta ajaloo kohta liigub pärimusena mitmeid versioone. Hakkapeliitta’deks kutsuti 17. sajandil Rootsi sõjaväes teeninud Soome ratsaväelasi. Edasi sööstes kasutasid ratsanikud pealetungikäsuna legendiks kujunenud hüüdu „Hakkaa päälle!” (eesti keeles umbes „Hoogu juurde!”). Nimele kohaselt on Nokian Hakkapeliitta talverehv võidelnud juba 80 aastat raskete teetingimuste vastu.

Nokian Hakkapeliitta talverehvide teekonnale on hoogu andnud mitmed olulised uuendused.

1934 – Maailma esimene talverehv Kelirengas.

1936 – Sünnib legendaarne Hakkapeliitta talverehv.

1961 – Esimene naastamiseks mõeldud talverehv Kometa-Hakkapeliitta.

1986 – Oma katsetuskeskus Ivalos, Soome Lapimaal, põhja pool põhjapolaarjoont.

1995 – Nokian Eco Stud System naastulahendus.

2013 – Uus Hakkapeliitta talverehvide põlvkond. Naastudega Nokian Hakkapeliitta 8 ja naastudeta Nokian Hakkapeliitta R2.

2013 – Fastest on ice. Uus jääl sõidu maailmarekord 335,71 km/h ja Nokian Hakkapeliitta 8.

2014 – Hakkapeliitta talverehvide perekond kasvab. Naastudega Nokian Hakkapeliitta 8 SUV ning kaubikurehvid Nokian Hakkapeliitta C3 ja Nokian Hakkapeliitta CR3.

2014 – Maailma esimene esile tungivate naastudega talverehv. Nokian Hakkapeliitta

Vaata lisaks suuri allahindlusi Vianori leiunurgast.

Vali pilt või video oma arvutist
Saada vihje siit! Tagasi