Autoostu ABC ehk 5 asja, millele sõidukit soetades kindlasti tähelepanu peab pöörama

 (25)
Paldiski Lõunasadam ja Paldiski Põhjasadam
Müügiks valmis olevad autodFoto: Taavi Sepp

Populaarses Facebook´i rahatarkuse grupis Kogumispäevik keskendutakse mais transpordile. Millele aga peaks tähelepanu pöörama kui plaanis on osta uus või kasutatud auto?

1. Mõtle, millist autot on Sul tegelikult vaja?

See ei olegi nii lihtne küsimus nagu esmapilgul tunduda võib. Soovitame omaniku või pere vajadustest lähtuvalt panna paika, mis kriteeriumid peavad olema kindlasti täidetud ja mis võiks olla lisaks, kuid ei ole hädavajalik. Alustada võib suurusest. Mitu inimest autoga tavaliselt korraga sõidab: kas tegemist on lastega pere või ühe-kahe kasutaja tarbeks ostetava autoga? Kus peamiselt sõidetakse: linnas või maal? Kas on kindlasti vaja nelikvedu? Kas on vaja suuremat pagasiruumi või sobib, kui sinna mahub paar poekotti? Loomulikult tuleb mõelda ka kahele põhiküsimusele, kus ei ole õiget ega valet vastust: kas valida automaat- või manuaalkäigukast, bensiini- või diiselmootor? Kütusehindade ralli võib panna tõsiselt kaaluma ka alternatiivseid lahendusi: gaasimootor, hübriid- või elektriauto. Kui põhivajadused on selgeks mõeldud, on lihtsam otsinguid jätkata.

2. Mine proovisõidule!

Korralik eeltöö tehtud, kasutatud autode kuulutused läbi vaadatud või autoesinduste kodulehed analüüsitud, jääb sõelale tavaliselt kolm kuni viis alternatiivset marki või mudelit. Mis võiks olla loogilisem, kui minna proovisõidule? Siin on igati mõistlik kaasa võtta asjatundja, kes aitab hinnata nii auto kvaliteeti kui ka sõiduomadusi. Proovi sõita eri teeoludel, vaata autot nii seest kui ka väljast, sh kapoti alla, rehvide seisukorda jne. Pea meeles, et ükski müüjale esitatud küsimus ei ole rumal.

Seotud lood:

3. Kalkuleeri auto ostu ja ülalpidamisega kaasnevad kulusid

Veel tuleb kindlasti läbi mõelda, kas osta auto säästudest või autolaenu või liisinguga. Siinkohal tasub eraldi hinnata laenu- või liisingulepinguga kaasnevaid kulusid: lepingutasu, kogu tagasimakseperioodi intressikulu ja igakuine kaskokindlustus. Eraldi võib enda jaoks teha ülevaate auto ülalpidamisega seotud kuludest, mida kiputakse auto ostuhetkel tähelepanuta jätma. Arvuta välja, kui palju maksab kohustuslik liikluskindlustus, kui palju võib plaanitud läbisõidu korral kuluda kütust, kui kalliks võib kujuneda hooldus. Kui autol ei ole garantiid, peaks kohe plaanima lisaraha ka võimalikeks remonditöödeks. Ümbervormistamise kulud on veidi soodsamad, kui registreerid omanikuvahetuse maanteeameti e-teeninduses.

4. Tee taustauuring

Pärast proovisõite on tavaliselt pilt selge ja valik kindel. Uue auto ostja võib selle punkti vahele jätta, kuid kasutatud auto ostja peaks veel pühendama aega auto tausta uurimisele. Kes ei ole kuulnud lugu Saksamaalt toodud imelisest autost, mis oli vanaproua kasutuses pühapäeviti kirikus käimiseks? Reaalsus on tihtipeale midagi muud. Seega, palu esitada auto registreerimise tunnistus, vaata üle tehnoülevaatuse andmed ja kui auto on toodud välismaalt, esmaregistreerimise kuupäev Eestis. Liikluskindlustuse Fondi kodulehelt saab üsna lihtsalt vaadata kindlustuse ajalugu. Pea siiski meeles, et seal on registreeritud ainult liikluskindlustusjuhtumid, kaskokindlustuse juhtumid kajastuvad ainult sõiduki täishävingu korral. Soovitame teha vastava margi esinduses diagnostika või liiklusregistri büroos tehnilise ülevaatuse.

5. Tehing usaldusväärse müüjaga tagab südamerahu

Nii nagu autogi puhul soovitame uurida ka müüja või vahendaja tausta. Kui tegemist ei ole margiesinduse või pika ajalooga automüügifirmaga, vaata kindlasti tarbijakaitseameti musta nimekirja. Pea meeles, et eraisikult autot ostes võib soodsam hind olla ahvatlev, kuid probleemide korral tarbijakaitse sekkuda ei saa. Tarbijakaitsereeglid kehtivad juhul, kui leping on sõlmitud kaupleja ja eraisiku vahel.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias