Ekspert annab nõu: 5 abivahendit tubakasuitsust loobumiseks, alustada tuleks konkreetsest plaanist

 (17)
Suitsetamine
SuitsetamineFoto: Anni Õnneleid

Täna tähistatakse kogu maailmas tubakavaba päeva, mille eesmärk on julgustada suitsetajaid üheks päevaks tubakast hoiduma ning on kenakeseks stardipunktiks neile, kelles on tärganud soov ja tahe vähendada tubaka suitsetamist või loobuda sellest sootuks.

Nicorex Baltic juhi Sven Kotke sõnul saab suitsuvaba elu eduvõimalusi suurendada kui otsida suitsetamise maha jätmisel professionaalset abi ja kombineerida seda nikotiini asendamisega. Toome teieni peamised abivahendid selleks, et päästa suitsetajat tubaka küüsist.

Elektrooniline sigaret

Mitmete uuringute järgi on e-sigaret tubakasuitsust 95% vähem kahjulikum ning kuna paljud negatiivsed järelmõjud suitsetamisest loobumisel on seotud järsu nikotiini saamata jäämisega, siis enamus ärajätunähtude sümptomeid: motivatsioonipuudus, väsimus, söögiisu ja peavalu e-sigareti peale üle minnes ei esine.

Samuti jäävad alles harjumuspärased suitsetamisega kaasnevad liigutused ja sügavalt sisse hingamine. E-sigaretti tuleks kasutada sarnaselt tubakasuitsuga ajal, mil tekib kange suitsetamise isu. Selleks, et suitsetamisest lõplikult loobuda, tasub ajapikku vähendada ka e-sigarettides sisalduvat nikotiini kogust.

Seotud lood:

Nikotiiniplaastrid

Pahest aitavad loobuda erineva nikotiinisisaldusega plaastreid ning sõltuvalt inimese suitsetamisharjumustest, on võimalik valida kas 16- või 24- tunni plaastrite vahel.

Alustada tuleb tugevaimast annusest ning kasutada järjestikku 6-8 nädalat, misjärel paari nädala kaupa jätkata järjest nõrgamate nikotiini annustega.

Nikotiini sisaldusega närimiskummid

Suitsetamist saab asendada ka nikotiini sisaldava närimiskummi närimisega. Närimiskummi tuleb närida vaid mõned korrad ja peita seejärel põse sisekülje ja igemete vahele seepärast, et liiga palju närides satub närimiskummist vabanevat nikotiini inimese organismi liiga palju.

Närimiskummi närimisel tekkiv suur hulk sülge tuleb kindlasti välja sülitada ning vältida selle alla neelamist, kuna süljes sisalduv nikotiin võib põhjustada mao limaskesta ärritust.

Plaastritega sarnaselt tasub alustada tugevama nikotiiniannusega närimiskummide kasutamisega ja lõpetada nõrgematega. Nikotiinisisaldavate nätsude kasutamise järgselt soovitatakse jätkata tavalise närimiskummi kasutamisega seni, kuni kaob ka närimiskummi sõltuvus.

Suuõõnesprei

Suuõõnesprei on üks uuemaid ja moodsamaid suitsetamisest loobumise vahendeid, mis leevendab ärajätunähte, sealhulgas suitsetamistungi teket. Nikotiini sisaldavat suuõõnespreid pihustatakse suhu suitsetamistungi tekkimise järel.

Suitsetamisest loobumiseks ja nikotiinivajaduse vähendamiseks tuleb aja jooksul vähendada ka pihustamiskordade arvu.

Losengid

Vältimatu suitsusoovi leevendamiseks saab imeda ka losengeid ehk imemistablette. Päevane losengide arv peaks jääma kusagil 8-12 vahele ning kindlasti ei tohi kasutada üle 15 losengi ööpäevas.

Imemistabletti ei tohi närida ega ka tervelt alla neelata. Nikotiinisõltuvusest lõplikult vabanemiseks tuleb vähendada järk-järgult ööpäevast tablettide arvu.

Edukalt suitsetamisest loobumiseks on tarvis plaani

Päevapealt suitsetamise maha jätnud inimeste naasmine suitsetamise juurde on üsna sage ja tihti pikaajaline. Kotke sõnul ebaõnnestuvad paljud tubakasuitsust loobumisel seepärast, et neil puudub konkreetne plaan ja oma lubadustes ollakse karmid.

„Ükski muutus ei toimu üleöö ja ka suitsetamisest tuleb loobuda samm sammu järel. Parim viis suitsetamisest loobumiseks on ennast ette valmistada ka tagasilöökideks.” Selgitab Kotke.

“Jäta oma suitsupakk alles! Kui Sul peaks tekkima väga suur vajadus tavasigareti järgi, siis ära keela ennast,” annab Kotke nõu ja lisab, et kogemused ja tagasiside näitavad, et endale tavasigareti täielik keelamine on see, mis tekitab suitsuisu. “Kummalisel kombel on nii, et kui tavasigaret on käepärast, siis puudub tahe selle järele haarata.”

Suitsetamisest priiks professionaalse abiga

Loe veel

Suitsetamisest loobumisel on oluline silmas pidada, et ühte sõltuvust ei asendataks teisega. Ainult abivahendite kasutamisest kindlasti ei piisa, vaid neid tuleb kombineerida igakülgse toega.

Tubakast loobumiseks on Eestis avatud professionaalsed nõustamiskabinetid, kust saab tõeliselt asjalikku nõu ja tuge. „Raskel teekonnal saab abi ja nõu ka Veiplandi ja E-Sigaretipoe kauplustest, kus ei tööta pelgalt klienditeenindajad, vaid tubakast loobumise konsultandid, kes aitavad jõuda suitsuvaba eluni,“ ütleb Kotke.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias