Ekspert kütusehindadest: lähitulevik nõuab sinu rahakotist kütusele veelgi suurema summa

 (136)
Action-12
Foto on illustratiivne.Foto: Ilmar Saabas

Seis maailma kütuseturul ja naftariikide seas ei ole kiita, sest osadele naftariikidele on kehtestatud sanktsioonid, Liibüat ohustab kodusõda, mis kõik võib tekitada puuduse kütuseturul, mille tõttu hinnad tõusevad.

Leevendust võiks pakkuda USA torujuhtmete valmimine sügise eel, mis hakkavad USA mandrilt toornaftat mereterminali transportima.

“Tänane seis on meil selline, et hinnad on sellel aastal tublisti kasvanud, küll negatiivses mõttes tarbijate jaoks. Saudi-Araabia panustab väga selgelt sellele, et enne käesoleva aasta teist poolaastat saada kütuse hindadest maksimum kätte, et teenida võimalikult suurt kasumit enne USA torujuhtmete valmimist, mis peaks valmima suve lõpus,” rääkis Alexela juhatuse liige Alan Vaht.

Vaht lisas, et igat prognoosi peaks vaatama kindlal ajahetkel võttes arvesse selle aja uudiseid. “Kogu pilt võib kardinaalselt muutuda, kui tulevad teistsugused uudised näiteks sakntsioonide osas,” lisas ta.

USA tootmine kasvab

“USA on teinud suuri investeeringuid uutesse torujuhtmetesse, mis valmivad juulis-augustis. Praegu on sisuliselt USA ja Kanada sisemaal toornafta lõksus, tootmine on seal, aga teed mereterminali ei ole,” rääkis Vaht.

Seotud lood:

Kui aga USA sisemaalt hakkab nafta otse mereterminali pääsema, võib see Vahti sõnul tekitada olukorra, kus turul on toornaftat väga palju. “See toob hinnad tõenäoliselt teisel poolaastal alla,” sõnas ta.

Lisaks tegi USA vahti sõnul hiljuti uue tootmisrekordi, mis on 12,2 miljonit barrelit ööpäevas.

Ebakindlus naftamaades

“Seniks aga on Saudi-Araabial selge eesmärk hinnast maksimum võtta ja seda ülespoole kerida. Lisaks teevad murelikuks pinged ja võimalik kodusõda Liibüas, mis on kindlasti üheks katalüsaatoriks olukorrale,” rääkis Vaht, et palju asju on samale ajale sattunud.

“Täna ei tea me seda, kuidas lõpeb Liibüa konflikt. Halvim variant on see, et Liibüa toornafta jääb kütuseturust eemale,” tõdes ta.

Lisaks mõjutavad kütuseturgu USA kehtestatud sanktsioonid Venezuelale, mille põhjuseks on kohalik poliitiline areng. "Teine küsimus on see, mida otsustab USA president Donald Trump Iraani sanktsioonide osas. On olnud kuulda spekulatsioone, et neljale riigile võidakse teha leevendusi sanktsioonide osas, aga seda me ei oska täpselt öelda," sõnas Vaht.

Maagilist 1,40 piiri pole ületatud

Seni ei ole Eesti kütusemüüjad olnud valmis ületama psühholooligist piiri, et minna hindadega üle 1,40 euro liitrist, aga kõik see võib muutuda olukorra tõttu maailmas. "Üsna suur risk on, et hinnad võivad tänastelt tasemetelt tõusta veel. Lihtsalt küsimus on, millal kellelgi kannatus katkeb, et minnakse taas üle 1.40 euro," ütles Vaht.

Eestis müüdud kütusehinna rekord jääb 2012. aasta kevadesse, kui bensiin 95 maksis 1,459 eurot liiter ja diisel 1,439 eurot liiter. Esmaspäeval tegi kütuse hind tanklates selleaastase rekordi, kui tõusis 1,399 euroni liitrist bensiin 95 ja 1,359 euroni liitrist diiselkütuse eest.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias