KASULIK SELGITAB | Miks me vajame rohkem K-vitamiini ja millistest toitudest on seda võimalik saada?

 (7)
Sadama turg
Sadama turgFoto: Andres Putting

Kuigi paljud täiskasvanud saavad toidust liiga vähe olulist K-vitamiini, on selle lisamine enda toidule üsna lihtne.

Tihti ei meenu puuduolevatest vitamiinidest mõeldes K-vitamiin, mis on tegelikult meie tervisele väga oluline, kirjutab tarbijaväljaanne Consumer Reports.

"Vanemad inimesed, eriti vanemad mehed, tarbivad toiduga keskmisest vähem K-vitamiini," rääkis doktor Sarah Booth, Jane Meyer USDA toiduuurimise keskusest. Uuringud näitavad, et vähene K-vitamiini tarbimine põhjustab erinevaid vanusega kaasnevaid muresid nagu näiteks mõistuse teravuse vähenemine, südame tervis ja liikumisvõime vähenemine.

2019. aasta uuringus selgus näiteks, et kõrgema vitamiin K tasemega vanemad inimesed olid ka vanemas eas tõenäolisemalt füüsiliselt aktiivsed. Teises uurimuses selgus, et üle 65-aastastel, kellel oli organismis kõrgem vitamiin K tase sooritasid erinevaid kognitiivsusega seotud teste parematele tulemustele.

K-vitamiini on inimesel vaja vere hüübimiseks. Aspiriini ja antibiootikumide manustamine ning maksakahjustused vähendavad K-vitamiini sünteesi.

K-vitamiini puudusel võivad vastsündinutel ja neil, kes tarvitavad verd vedeldavaid ravimeid, esineda vere hüübivushäired ning neil võivad kergesti tekkida sinikad ja verejooksud, nt ninaverejooks ja veritsevad igemed.

Seotud lood:

K-vitamiini puhul soovituslikud kogused puuduvad, kuid hinnanguline päevane vajadus on orienteeruvalt 75µg. Parimateks K-vitamiini allikateks on rohelised taimeosad ja õlid.

Rohkesti sisaldavad K-vitamiini näiteks:

  • petersell jt maitseköögiviljad,
  • hapukapsas,
  • nõges,
  • rooskapsas,
  • spinat,
  • nisuidud,
  • lillkapsas,
  • sojajahu,
  • spargelkapsas,
  • rapsiõli,
  • kibuvitsamarjad,
  • kapsas,
  • nisukliid,
  • kartul,
  • kaer,
  • mais,
  • herned,
  • oad.
Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias