Tuntud blogijad annavad nõu: kuidas vähendada kuu toidueelarvet 20 protsendi võrra?

 (22)
Pensionisambad
PensionisambadFoto: Oliver Tsupsman

Eesti suurimas rahatarkuse grupis Kogumispäevik võeti veebruarikuus eesmärgiks vähendada oma kuu toidueelarvet 20 protsendi võrra. Sama proovisid teha ka tuntud blogijad Anna Lutter, Gethel Burlaka ja Illimar Pilt, kes jagavad oma parimaid nippe.

Koosta nädalamenüü

Nädalamenüüd koostades ole realistlik ja arvesta oma pere vajaduste ja harjumustega. Sellesse plaani pole tingimata vaja igale päevale kolme sooja toitu planeerida, kui elutempo seda ei soosi.

Näiteks Lutter alustas oma eelarve pidamist eelmisel kuul ja koos kõikide pereliikmete (neli inimest) lõuna- hommiku- ja õhtusöökide ja väljas söömisega kulus neil 654,40 eurot. Oma toidukulude vähendamiseks ja menüü tervislikumaks muutmiseks, otsustas ta koostada nädalamenüü.

„Planeerisime nädalaks ajaks hommiku- ja õhtusöögid. Lapsed saavad tööpäeviti hommikul-lõunal ja ootel süüa lasteaias. Elukaaslane sööb lõunal tööjuures (käib väljas) ja mina söön kodus, aga eraldi kunagi ei kokka midagi, vaid söön seda, mis eelmisest õhtust jäänud või teen võileiba. Nii oligi vaja paika panna seitsme päeva hommiku- ja õhtusöögid,“ kirjeldas Lutter, kes eraldas nädalamenüüks 50 eurot.

Kasuta kapist varud ära

Sooduspakkumiste ajal tasub koju varuda kohvi, pudruhelbeid, pähkleid ja juurikaid. Ka liha ja kala on võimalik osta hulgim sooduspakkumiste ajal. Kel on suuremad sügavkülmad, saavad kasutada seda võimalust väga edukalt.

Seotud lood:

Samas ei tohiks varusid ära unustada ja niisama seisma jätta. Kontrolli enne poenimekirja koostamist kapid üle ja veendu, kas varude säilimiskuupäev võib ohtlikult lähedal olla. Näiteks Pilt tõdes, et neil on kodus hulgaliselt toiduvarusid, mida ära kasutada ja mis aitavad menüüd rikastada.

„Meil on kuivaineid ja konserve sellise varuga, et kui miskit hullu juhtuks, siis on meil kuu varu sööki olemas. Eks seda varu peab ka aeg ajalt värskendama. Muidu avastad makaroni pakist makaronide asemel peotäie saepuru,“ tõdes ta.

Käi võimalikult vähe poes

Mida paremini menüüd planeerida, seda vähem tuleb ka poes käia. Ideaalis võiks kogu nädala toidukauba korraga ära osta. Mida vähem poes käia, seda vähem tehakse ka emotsioonioste. Kindlasti ei maksa poodi minna tühja kõhuga.

„Meie kuuajane nädalamenüü väljakutse algas sellega, et proovisime nädal aega mitte poodi minna. Nädalamenüü toorained tellisime kulleriga koju,“ meenutas Lutter, kelle jaoks töötas see lahendus väga hästi.

Kasuta toidujäägid viimseni ära

Mida loomingulisemalt igale toidukorrale läheneda, seda paremini on võimalik ka toidukulusid kontrolli all hoida. Burlaka põhiline säästunipp toidukuul oli see, et toitu ei tohi raisata. Ei looduse ega rahakoti pärast.

„Ma olen ajaga õppinud ära paar trikki, mis aitavad toidu raiskamist vähendada ja seeläbi ka raha kokku hoida. Üks lihtne lahendus on asjade külmutamine. Näiteks banaanid. Kui banaan hakkab oma esinduslikku väljanägemist kaotama, võid ta väikemateks juppideks lõigata ja jääkülma visata. Ülihea mõni hommik smuutis kasutada või näiteks banaanijäätist teha," rääkis Burlaka.

„Teine asi on see, et ma märgin alati kaupadele, millal ma nad koju tõin või avasin. Siis on koguaeg silme ees ja teada, mis asi vajab ärategemist. Võtame seda kui ootamatu surma ennetamist. Täna värskena näiv tofu võib homme olla hallitunud, aga oleks sa vaadanud, et avasid selle juba 3 päeva tagasi, oskaksid tulevikku ette ennustada."

„Ja kolmas nipp on jäägitoidud, mis 97% juhtudest on nii erakordselt maitsvad,“ sõnas Burlaka, kes kasutab viimseni ära nii kortsus paprikad, väsinud tomatid kui ka porgandid. Neist valmivad imemaitsvad takod, wrapid, pastad ja pajaroad.

Kui soovid veel nõuandeid, kuidas toidu arvelt raha säästa ja olla rahatargem, siis liitu #Kogumispäeviku grupiga Facebook´is.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias