EL tarbija nõustamiskeskus: allahindlus ei vähenda tarbijaõigusi, e-poest ostetud kauba saab tagastada ikka


Tarbimiskulutused püsivad sel aastal tugevad.
Foto on illustratiivne.Foto: Rauno Volmar

Novembri viimasel nädalal täituvad reklaampinnad ahvatlevate musta reede, musta nädala või musta nädalavahetuse pakkumistega. Allahindlusi pakuvad pea kõik poed ning interneti teel saab Eesti tarbija osa ka teiste riikide e-poodide pakkumistest. Tarbijale on oluline teada, et ka sooduskampaaniate ja allahinnatud kaupade puhul on tal õigus e-ostust taganeda ning esitada kaebus toote kvaliteedi kohta.

Eestis ja teistes Euroopa Liidu riikides on seadusega kehtestatud 14-päevane taganemisõigus e-poest ostetud kauba puhul, mis hakkab kulgema hetkest, kui tarbija saab kauba kätte.

„Võimalus ostetud kaup tagasi saata, on tingitud eelkõige sellest, et tarbija ei saa toodetega enne ostu tutvuda samaväärselt kui tavapoes. Kaupade müümine soodustingimustel ja allahindluse pakkumine ei mõjuta tarbija 14-päevast taganemisõigust. Seega isegi väga suure, näiteks 90-protsendilise soodustuse puhul ei pea tarbija kaupa endale jätma, kui see talle ei sobi või ei vasta ootustele,“ kummutab Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru sageli levinud müüti.

Taganemisõiguse erandid ja välistused

Seotud lood:

Tammaru toob välja, et taganemisõiguse olemasolu mõjutab see, milline kaup või teenus on ostetud. Näiteks ei kehti 14-päevane taganemisõigus avatud ümbrisega arvutitarkvarale ja kosmeetikatoodetele, samuti majutusteenustele või lennupiletitele. Seega tuleb tagastamise võimalused veebipoe tingimustest enne ostmist üle kontrollida.

Taganemisõiguse olemasolu sõltub ka sellest, millises riigis on e-kaupleja registreeritud. Sellise võimaluse pakkumine on kohustuslik Euroopa Liidu riikides registreeritud kauplejatele. Ameerika Ühendriikide või Hiina müüjate puhul sõltuvad taganemisvõimalused pigem konkreetsest e-poest.

Puudusega toote korral saab esitada kaebuse

Allahindlused ja sooduspakkumised ei mõjuta tarbija õigust esitada kahe aasta jooksul pretensioon, kui ostetud ese lakkab töötamast, läheb katki või ilmneb mõni defekt. „Ka väga suur allahindlus ei vähenda kaupleja vastutust tootel ilmevate puuduste korral. Seega ei ole seaduslikud kaupluste väited, et allahinnatud kaupade osas pretensioone vastu ei võeta,“ selgitas Tammaru veel üht levinud väärarusaama.

Kaebuse esitamine ei ole õigustatud vaid juhul, kui esinev puudus, nt mantli kangal olev defekt või nutitelefoni komplektist puuduv laadija oli tarbijale ostuhetkel teada, olles seega hinnaalandamise põhjuseks ning ostutehingu tingimuseks. Musta reede kampaaniate käigus sellist laadi tehinguid siiski pigem ei pakuta.

Vähemalt kaheaastast pretensiooni esitamise õigust kaubal esinevate puuduste osas peavad tarbijale pakkuma kõik Euroopa Liidu kauplejad. Ameerika Ühendriikidest, Hiinast või muudest kolmandatest riikidest tehtud ostude puhul tuleks kaebuse esitamise võimalused iga konkreetse müüja puhul enne ostu välja selgitada.

Rohkem infot piiriüleste tarbijaõiguste kohta saab www.ecc.ee. Piiriülestes vaidlustes kauplejaga aitab tarbijat tasuta EL tarbija nõustamiskeskus.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias