Erik Orgu hoiatab: töögraafik, mis teeb sind paksuks ja haigeks

 (100)
Solaris keskuse viimased ettevalmistused
Foto: Andres Putting

Personaaltreener ja toitumisnõustaja Erik Orgu kirjutab sellest, et inimesed, kes töötavad öisel ajal ja liiga pikalt, teevad oma tervisele tõelise karuteene.

Paljud inimesed töötavad öösel. Vähesed teevad seda aastaid. Enamik vahetuse alusel, kuid kahjuks liiga pikalt. Paljud öösel töötajad on minu poole pöördunud ja nende mureks on kasvav kehakaal ning halvenev tervis. Nad on ühtäkki hakatud mõistma, et midagi on valesti öösel töötamisega.

Kahjulik töögraafik võib ohustada paljusid inimesi, kes ei tööta vahemikus kella üheksast viieni. Seda kinnitavad ka mitmed uuringud.

Tervisele kahjuliku graafiku alusel töötavad näiteks politseinikud, tuletõrjujad, medõed, arstid, piloodid, taksojuhid, ettekandjad, liinitöölised, kaubandustöötajad ja veel mitmete teiste valdkondade esindajad. Kuidas ma seda tean? Sest kõik loetelus toodud ametite esindajad on minu poole pöördunud ühise murega - selleks on elukvaliteedi pidev allakäik.

Tervisele kahjuliku töögraafiku päevavalgele tulles on hakatud lahenduste otsimisega tegelema. Seda on teinud nii teadlased kui ka ettevõtjad, kes otsivad n-ö tervistkahjustavasse ajatsooni tööle inimesi. Halb on see, et lahendust, mis olukorda märgatavalt parandaks, endiselt pole.

Kuidas mõjub kahjulik töögraafik tervisele?

Öise tööga kaasneb kaks negatiivset mõju - üldise tervise ja ka sotsiaalse elu allakäik. Terviseriskid võivad olla seedeprobleemid, südame- ja veresoonkonnahaigused, diabeet, ülekaal, ärevus ja depressioon. Sotsiaalelus võivad halveneda suhted perekonna, sõprade ja kolleegidega, mis omakorda mõjutab ka tervisenäitajaid. Surnud ring.

Seotud lood:

Teadlased on veendunud, et peamine probleem on siiski füsioloogiline. Olles ärkvel ajal, mil peaksid tegelikult puhkama, häirib su loomulikku ööpäevarütmi. See rütm on kooskõlas valge ja pimeda ajaga ning seda ei tohiks rikkuda.

Ööpäevarütmil on tähtis ülesanne reguleerida südame- ja veresoonkonda, ainevahetust, immuunsüsteemi ja hormonaalset tasakaalu.

Lühiajalised mõjud

Me kõik oleme tundnud, mida tähendab kasvõi lühiajaline ööpäevarütmi rikkumine. Seda võib kogeda kui reisida teise ajatsooni. Lühiajaline ja pingeline kooli- või tööprojekt, mis on vaja kiiresti lõpetada. Pärast sellist perioodi võib sind kimbutada halb enesetunne, kontrollimatu söögiisu, väsimus ja seedeprobleemid. Kuid naastes tavapärasesse õigesse rütmi, kaovad ja ununevad ebameeldivused.

Pikaajalised mõjud

Uuringud on näidanud, et kahjuliku töögraafiku alusel töötamine suurendab südame- ja veresoonkonna haiguste tekkimist 40 protsendi võrra. Riskid suurenevad kohe, kui jätkata ebatervisliku graafiku alusel töötamist. Teine uuring näitas, et infarkti risk suureneb viie protsendi võrra iga viie töötatud aasta kohta. See seaduspära hakkas ilmnema alles pärast 15 aasta pikkust kahjulikku režiimi.

Paljud uuringud seostavad suhkruhaigust ööpäevarütmi häirimisega. Üks Jaapani uuring näitas, et 50 protsenti 16-tunnistes vahetustes töötavatest inimestest on diabeedi riskigrupis.

Hormonaalse tasakaalu kõikumine on teine põhjus, mis võib tekitada lisakilosid. Enim mängib selles rolli leptiini taseme langemine. See hormoon reguleerib meie söögiisu ja täiskõhutunnet. Kui leptiinitase on madal, siis kontrollimatu isu ja valed kogused tingivadki ülekaalu.

Probleemide nimekirjal pole lõppu

Mida teha siis, kui kahjulik graafik on absoluutselt vältimatu?

Just sellele küsimusele ootavad paljud vastust. Kui tervis on endiselt hea ja ükski rike pole avaldunud, siis on väga tähtis, et omandaksid tervislikud eluviisid. Tuleb ka meeles pidada, et nimetatud terviseriskid esinevad ka neil inimesetel, kes töötavad tavapärase graafiku alusel, kuid kelle toitumine ja liikumine jätab soovida.

Toitu tervislikult ja liigu piisavalt, kui sa seda juba ei tee. Proovi magada rohkem, kui sa ennast hästi ei tunne ja tee seda kottpimedas ruumis. Valgusreostus magamistoas võib häirida sinu unekvaliteeti ja koguni keha unest äratada. Kui tuba pole võimalik pimendada, siis kanna silmakatet, et valgust minimeerida.

Proovi oma graafikut ühtlasemaks muuta, sest see võib olla parem, kui pidevalt muutuv graafik. Maga võimalikult pikalt, kui su töö seda võimaldab. Konsulteeri arstiga ning kontrolli regulaarselt oma tervisenäitajaid.

Kui sa tunned, et tervis halveneb, kehakaal muutub, siis on aeg hakata uut töökohta otsima. Olen seda paljudele soovitanud ja tänaseks on nad töökohta vahetanud.

Selle artikli mõte polnud kedagi hirmutada, vaid informeerida võimalikest riskidest ja lihtsatest lahendustest. Olen ka ise kahjuliku graafikuga tööl olnud ja kogenud selle tagajärgi ning ei soovita neid kellelegi.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias