Erik Orgu lahkab: kes on need, kes seisavad limonaadi-, saiakeste ja krõpsuleti juures?

 (99)
6KN09AUG06B07.jpg
Foto: Kristo Nurmis

Toitumisnõustajate hinnangul on aina suurenev terviserisk vale toitumine ning kõige rohkem paistavad sellega silma noored inimesed. Üllataval kombel on vanemad just need, kes rohkem liikumisele ja toitumisele tähelepanu pööravad.

"Terviserisk number üks on endisest suurem söömine," nentis perearst Diana Ingerainen Tallinna linnavalitsuse häälekandjale Pealinn. "Kui enne said inimese tervisele saatuslikuks kõiksugu muud pahed - alkoholism, suitsetamine -, siis nüüd teeb mulle perearstina kõige rohkem muret ülekaalulisus."

Eriti kurvastav on Ingeraineni sõnul see, et ülekaalulisus ning isegi rasvumine kimbutab aina enam lapsi.

"Ülekaalulisuse probleem on üpris suur ja kasvab," kinnitas toitumisnõustaja Erik Orgu. "Ühelt poolt on terviseteadlikkus küll kasvanud, kuid ülekaalulisuse numbrid ei paista vähenevat. Võin öelda, et keskealised ja üle selle inimesed panevad toitumisele ja liikumisele aina rohkem rõhku. Tagasilöök ongi just noorte osas. Lapsed-noored on üha ülekaalulisemad. Kui nad lõpuks tervisliku toitumise juurde jõuavad, on pisut liiga hilja, kaalunumbrid on juba käest läinud."

Krõps on toode, mitte toit

Orgu soovitab kaupluses silmad lahti hoida. "Vaadake mis tahes poes ringi. Kes on limonaadileti juures? Kes on saiakeste leti juures? Kes ostavad krõpsusid? Enamasti teismelised. Ka McDonaldsis klientuur on nooremapoolne."

Kui vanemad kodus toitu ei tee, siis mis lastel muud üle jääb, kui süüa seda, mis kiiresti kõhtu täidab. "Nii ongi - lapsel kõht täis ja vanemal mure kaelast ära. Inimestel on sassi läinud, mis on toode, mis toit. Krõps ei ole toit!" lausus Orgu.

Ingerainen lisas, et praegusel kiirel ajal, kui vanematel tihti pole mahti hommikul putru ja õhtul kartulit-kastet teha, on oluliseks toitumisharjumuste kujundajaks tõusnud reklaam. "Mis on need reklaamid, mida päevast päeva lastele näidatakse? Krõpsud, maiustused, limonaadid," rääkis pereast. "Olen ise kahe poja ema ja tean, kui raske on lapsevanemal nende reklaamidega võidelda. Ja nii olemegi silmitsi suure hulga ülekaaluliste lastega."

Orgu hinnangul on ülekaalulisus suuresti turumajanduse tulemus - tooteid tuleb muudkui juurde ja meil tuleb neid tarbida.

Inimesed on mugavad

Tervise arengu instituudi statistika ütleb, et paksukeste arv kasvab iga aastaga. Eelmise aasta seisuga on juba ligi 60% Eesti meestest ning peaaegu pooled naised ülekaalulised. Kümne aasta eest olid numbrid oluliselt väiksemad - meestest olid ülekaalulised ligi 46% ja naistest pisut üle 41%.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias