KASULIK SELGITAB | Mu lend jäi ära! Kuidas ma nüüd raha tagasi saan?

 (6)
AirBaltic ja Norwegian stardivad 2.07.2020
ReisilennukFoto: Andres Putting

Lennureisid on koroonakriisi järgselt Euroopas ja mujal maailmas taastumas. Seepärast on igal reisijal kasulik teada oma õigusi. Näiteks rahalise hüvitise korral ei vahetata Eestis pangatšekke rahaks.

Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru sõnul on kõige sagedasemad küsimused seotud lendude tühistamise, hilinemise ning ka lennu ülebroneerimisega.

Sellistel olukordadel võib reisijal olla õigus rahalisele hüvitisele, asendusteekonnale ning hoolitsusele, näiteks söögile ja majutusele. Täpsed õigused sõltuvad igast konkreetsest juhtumist. Tammearu selgitab kuute reisija õigust, millele tuleks tähelepanu juhtida.

Hüvitis sularahas, pangaülekandega või tšekiga?

Kui reisija saab rahalist hüvitist, siis tuleks arvestada, et kas hüvitist makstakse sularahas, pangaülekandega või tšekkides sõltub reisija ja lennuvedaja vahelisest kokkuleppest. Eestis ei vahetata pangatšekke rahaks, mistõttu on need pigem praktilise väärtuseta.

Ülebroneeritud lennuk

Kui lend on ülebroneeritud ning lennuvdeaja palub vabatahlikku nõusolekut, et reisija hilisema lennukiga läheks, tuleb koha loovitamise eest pakkuda rahalist hüvitist. Hüvitise määr ei tulene määrusest, vaid tegemist on lennuvedaja ja reisija vahelise kokkuleppega. Tasub ka teada, et paljudel lennufirmadel on antud hüvitis sama suur kui määrusejärge hüvitis, mida on kohustus maksta neile reisijatele, kes jäetakse lennust maha vastu nende tahtmist.

Ebasobivad muudatused lennugraafikus

Kui lennuvedaja muudab lennugraafikut nii, et uus lennuaeg reisijale ei sobi, on reisija õigused kirjas lennuvedaja veotingimustes. Näiteks tagastab lennufirma reisijale lennupileti eest makstud raha. Sellises olukorras ei ole reisijal õigust määrusejärgsele hüvitisele. Soovitav on sõlmida reisikindlustus, mis lubab tekkinud lisakulutuste hüvitamist.

Kas saad ümberistumisega reisil üks või kaks piletit?

Kui reisija otsustab odavlennufirma kasuks ning teekond sihtpunkti sisaldab ka ümberistumist, tuleb jälgida lennufirma veotingimusi. Tavaliselt müüakse reisijale ümberistumiste puhul kaks eraldiseisvat piletit ehk üks pilet vahemaandumiseni ning sealt edasi lõppsihkohta teine pilet. Enamik odavelnnufirmad ühendus- ehk jätkulendusid ei paku. Seega peab reisija leidma uue võimaluse lõppsihtkohta lendamiseks, kui esimene lend hilineb või jäädakse maha jätkulennust.

Erinevaid pileteid sisaldava reisi tunneb ära, kui igal lennul on erinev broneeringunumber. Jätkulende iseloomustab see, kui kogu reis on ühtse broneeringu viitega.

Reisiklassi tõstmine või langetamine

Kui lennu hilinemise, tühistamise või pardale mittelubamise tõttu paigutatakse asenduslennule reisija mõnda teise reisiklassi kui algsel lennupiletil määratud, siis lisatasu nõuda ei saa. See kehtib kõrgema klassi puhul. Kui aga suunatakse madalamasse klassi kui algselt ette nähtud, peab lennufirma maksma reisijale tagasi 30-75% piletihinnast, olenevalt lennu pikkusest.

Teave reisija õiguste kohta

Lennuvedaja kohustus on teavitada reisijate teda puudutavatest õigustest. Lennuvedaja on kohustatud edastama kirjaliku teatise, milles on märgitud hüvitise maksmise ja abi osutamise eeskirjad, kui inimene jäetakse reisist maha, lend hilineb vähemalt kaks tundi või tühistatakse sootuks. Teavitamine on reisijale oluline, et vältida rahalist kahju ja ebamugavusi, mis võivad tekkida, kui inimene ei tea oma õigusi.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias