Kilekotid tasuliseks: poeketid selgitavad, mis neid seni takistas ühekordsete kilekottide jagamine lõpetada

 (209)
Tartu:Kavandatav kiletotikeeld kauplustes mõjutab ostutavasid.Pildil:Ostlemine Tartus Selveris koos ja ilma kilekottideta.
Foto: Raivo Tasso

Ettevõtlike noorte koja eestvedamisel toimuv kliekotikampaania Killerkott tõstatab küsimuse, mis takistab Eesti poekette loobuma ühekordsete kilekottide jagamisest oma klientidele. Selgub, et kliendid ise ei soovi alternatiive. Seetõttu on ainus lahendus olukorrale väikesed kotid tasustada.

Selveri kommunikatsioonijuhi Erkki Erilaiu selgitusel otsib pood aktiivselt lahendusi, et pakkuda klientidele ka puu- ja köögiviljade ostmise võimalust ilma kilekotte kasutamata.

„Oleme kaalunud mitmekordselt kasutatavate võrkude pakkumisele, kuid loodust säästvat, tarbijatele mugavat ja ka hinnalt sobivat lahendust ei olegi nii kerge leida," tunnistab Erilaid.

Samas märgib Erilaid, et loodussõbralikkus sõltub ennekõike igast inimesest endast. „Väga paljud kasutavad ostude tegemisel riidest kotte või kasutavad kilekotte võimalikult palju kordi. Ka puuviljade ostmisel kasutatavaid õhemaid väikeseid kilekotte saab tahtmise korral märkimisväärselt vähem kasutada," märkis Erilaid.

Rimi pressiesindaja Katrin Bats ütles, et taolise küsimuse peaks esitama hoopis klientidele. „Küsima, kuidas nad suhtuks, kui neil poleks puu- ja köögivilja pakendamiseks kasutada tasuta väikeseid kilekotte," ütles Bats.

Rimis on aga mitmetel kordadel püütud tähelepanu juhtida loodust säästvatele kottidele. „Juba pea aasta on Rimi kauplustes müügil korduvkasutatavad hugbag-võrkkotid, mida saaks edukalt kasutada puu- ja köögivilja pakendamiseks. Oleme neile Rimi keskkonnakampaaniate ajal ka kõvasti reklaami teinud, ent paraku pole kliendid neid omaks võtnud. On küll kliente, kes on saatnud kirju ja tänanud, et oleme need müügile võtnud aga kliente on täna siiski väga vähe," viitas Bats, et keskkonnateadlikkus püsib Eestis veel endiselt kitsas tarbijaskonnas. Laiem sellele ei mõtle.

Seotud lood:

Ühekordsed kilekotid tasuliseks?

Üks võimalus probleemile tähelepanu juhtumiseks oleks Batsi hinnangul ehk see, kui muuta väikesed kilekotid tasuliseks. „Kardan, et see tooks kaasa väga paljude klientide pahameele. Harjumuspärasest tarbimismudelist loobumine (ehk hakata maksma millegi eest, mis seni on olnud tasuta) on inimestele ikka vastumeelt," arutles Bats.

Samas on Rimis täheldatud suurte kilekottide hinnamuutuse järel, et ka hind ei pruugi alati olla määrav. „Nimelt, Rimis on juba aastaid suur kilekott kallim loodustsäästvamast paberkotist. Tõepoolest, paberkottide müük tõusis seejärel märgatavalt, ent kilekoti müügilangus ei olnud nii suur kui ootasime," selgitas Bats.

Kõige loodussõbralikum oleks mõistagi hoopis kangast ostukoti kasutamine aga neid näeb kaupluse klientide käes siiski harva, ütleb Bats. „Küll on aga hea meel, et neil teemadel räägitakse üha enam. Loodetavasti toob see korduvkasutatavatele poekottidele ning hugbag kottidele rohkem populaarsust. Viimane on eriti oluline just seetõttu, et suure tõenäosusega on Euroopa Liidu nõuete täitmiseks juba kolme aasta pärast väikesed kilekotid tasulised," viitab Bats Euroopa Liidu direktiivile, et aastaks 2018 tuleb oluliselt vähendada väikeste kilekottide arvu. Üks moodus selleks on kilekotid tasuliseks teha.

Hea lugeja, anna teada, mida tuleks teha selleks, et väikeste ühekordsete kilekottide kasutamine väheneks?

Target
Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias