Kuidas leida poeleti kõige tervislikum kala ning millist mereelukat ei ole üldse kasulik süüa?

 (13)
Maxima XXX avamine Lasnamäel
Foto: Rauno Volmar

Milline on üldse kõige tervislikum kala? Kõige esimesena tuleb küllap meelde supermarketi külmletis lebav lõhe, kuid on veel teisigi kalu, mis on head sinu kehale ning on keskkonnasäästlikult püütud või kasvatatud.

Kala on valgurikas ning seetõttu üks kõige paremaid toite, mida võiks õhtusöögi taldrikul ette kujutada, vahendab Ameerika tarbijatestide ajakiri Consumer Reports.

Ühtlasi on see ka ainus, mis varustab keha oomega-3-rasvhapetega. See on polüküllastumata rasv, mis on oluline sinu südame ja aju terveks funktsioneerimiseks. Lõhe, sardiin, makrell ja tuunikala on ühed kõige suurema omega-3-rasvhappe sisaldusega kalu.

„See on vägagi arvestatav põhjus, miks kala süüa, et selles sisalduvad oomega-3-rasvhapped vähendavad inimese organismis toimuvaid põletikuprotsesse, mis võivad olla seotud krooniliste haigustega, ka südameprobleemidega," selgitab Seattle'is asuva Fred Hutchinsoni nimelise vähiuuringute keskuse doktor Marian Neuhouser.

Kuid siin on ka väike konks: mõnedes kalades sisalduv elavhõbeda tase võib ületada teatud norme, mis teeb nad inimorganismile mürgisteks mõjutades negatiivselt meie närvisüsteemi.

See ei tähenda aga seda, et kalast peaks üleüldse loobuma. Uuringud näitavad, et kala söömise positiivsed omadused kaaluvad üles negatiivsed riskid.

Consumer Reportsi läbiviidud uuringust selgus, et kõige rohkem elavhõbedat sisaldab konserveeritud tuunikala, mille söömist peaksid vältima lapseootel naised. Naised, kes imetavad või kes võivad rasestuda, peaksid samuti konservidest hoiduma. Albacore ehk valge tuunikala elavhõbeda sisalduse tase oli läbiviidud testides läbivalt kõrgeim.

Teine aspekt, mis märgib kala toiduks valimisel olulist rolli ning just tuunikala vältimisel, on see, et seda kala ohustab aina enam üle normide püüdmine ning võib ohustada aina enam teisi väljasuremisohus liike, kes tuunikala massilisel püüdmisel võrku jäävad ja oma otsa leiavad.

Parim oleks piirduda nädalas 200-300 grammi kala söömisega. Kalaks võiks olla valitud kas kalakasvatusest pärit kala või siis n-ö metsikult püütud kala, mille elavhõbedaga saastumise risk on madal. Kõige tervislikumateks kaladeks loetakse Atlandi makrelli, Vaikse ookeani sardiini, puhtas vees kasvatatud lõhe, aga ka loodusest püütud lõhe (ka konserveeritud variant on ohutu) ning Alaska mustkala.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias