Kütuse hind on praegu soodne, kuid tulevik paistab tume. Mida ennustavad Eesti kütusemüüjad?

 (31)
Kütusetankimine
KütusetankimineFoto: Argo Ingver

Välismeedias levib ekspertide seas arvamus, et suhteliselt stabiilne ja odav nafta hind hakkab üsna peagi tõusma. See mõjutaks muidugimõista ka Eesti kütusehindu.

Kütuse hind kujuneb kolmest komponendist: konkurentsist, aktsiisidest ja maksudest ning tooraine ehk nafta hinnast.

Viimastel kuudel on nafta hind olnud võrreldes 2018. aasta keskpaigaga odav ning ka stabiilne - Brenti toornafta hind püsib 50-60 dollar/barrel juures.

Ent välismeedias ennustatakse, et. Põhjuseid on nimelt kolm. Esiteks märgitakse, et USA ja Hiina on kaubandussõja lõpetamise läbirääkimistes küllaltki edukad ja peagi on oodata selle leevendumist. Kahel riigil on aega kokkuleppeni jõudmiseks 1. märtsini, sel kuupäeval kehtestab USA oma eksportidele Hiinasse täiendavad maksud.

Tasub mainida ka OPECi kärpeplaane. Reuters kirjutab, et Saudi Araabia plaanib kärpida eksporti jaanuari lõpuks 7,1 miljoni barrelini päevas

Toornafta hinda kujundab ka nõudlus. India nõudlus toornafta järele tõuseb 2035. aastani 3,5 miljardit barrelit aastas, kirjutab TheWeek.

Mida arvavad nendest teguritest Eesti kütusemüüjad? Circle K mootorikütuse hinnastamisjuht Indrek Sassi kommenteerib, et nafta hind on oktoobri tipust korralikult alla tulnud ja detsember oli oktoobri-novembriga võrreldes tõepoolest stabiilsema nafta hinnaga.

Samas märgib ka Sassi, et edaspidi prognoositakse nafta hinna tõusu . "Jaanuaris on nafta hind maailmaturul hakanud taas tõusma ja prognoositakse, et tõus jätkub ka edaspidi just eelmainitud faktorite pärast," ütles ta.

Seotud lood:

Neste turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste suurt tõusu ega langust ei ennusta. "Küsimus on lihtne, kuid vastust sellele keeruline anda. Pärast kiiret taastumist, mis põhineb peamiselt ootusel, et OPECi kärped realiseeruvad ja USA-Hiina kaubandus normaliseerub ning Venezuela ei halvene veelgi, on suur võimalus, et tooraine pakkumine on järgmise paari kuu jooksul nõudlusest suurem," ütles ta.

"Tõenäoliselt toob see muutuse paari dollari piires, kuid kuhu poole, on hetkel keeruline prognoosida," sõnas Sülluste.

Ivo Popi sõnul on Eesti kütuseturg hetkel aga väga närviline. "Selle põhjuseks on aktsiisitõusude järgne liitrite suundumine soodsama aktsiisimääraga naaberriikidesse, mistõttu iga Eestis tangitav liiter on kütusemüüjale varasemast veelgi olulisem," märgib ta.

Tema sõnul peegeldub kütuseturu närvilisus eriti hästi teenindusjaamade postihinnas, mis võib päeva jooksul muutuda päris mitmeid kordi. "Kütusemüüjad jälgivad üksteise postihindu väga tihedalt ning iga väiksemgi hinnalangetus korjatakse kiirelt üles," kirjeldab Popp. "Tarbija vaates on selline areng kindlasti positiivne, kuna samas piirkonnas on tiheda konkurentsi tõttu jaehind sarnane, sõltumata sellest, kas tegu on automaatjaama või täisteenindusjaamaga."

Reedel maksis 95 bensiin enamikes tanklates 1,189 eurot ja diisel 1,229 eurot liiter.

Target
Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias