Kütusemüüjad tanklate hinnatõusust: põhjuseks biolisandi nõude suurenemine, Lähis-Ida sündmused võivad hinda veelgi tõsta

 (247)
Kütusetankimine
KütusetankimineFoto: Argo Ingver

Teisipäeval hüppe teinud mootorkütuse hinnad ja diislikütuse hinnarekord on kütusemüüjate sõnul põhjustatud hindade korrigeerimisest ja keskkonnanõuete karmistumisest uuel aastal. Iraani konflikti mõju tanklate hindades hetkel ei kajastu, kuid hind võib tõenäoliselt tõusta veelgi.

Olerexi logistikajuht Priit Põlluste sõnul on sellenädalane hinnatõus tingitud iganädalasest hindade korrigeerimisest.

Circle K Eesti AS Mootorikütuste müügidirektori Raimo Vahtriku sõnul on hinnatõusu põhjuseks mootorikütuse sisseostuhindade tõus.

"Mootorikütuste sisseostuhindade tõus toimus vahetult peale eelmise nädala Iraani konflikti ja see tõus kajastub täna ka tanklates. Hetke seisuga ei ole mootorikütuste sisseostuhind Iraani konfliktist tulenevalt täiendavalt tõusnud," rääkis Vahtrik.

"Lähis-Ida sündmused ei ole veel rahunenud ja seepärast on maailmaturu hind väga heitlik ja hind võib tõusta. Siis võivad ka tanklates hinnad muutuda," hoiatas Põlluste.

Seotud lood:

Vahtrik sõnas, et täpselt ei ole võimalik Iraani konflikti mõju kütusehindadele tulevikus hinnata, kuna Cirkle K ei valda sellist informatsiooni.

Seadusemuudatused toovad hinnalisa

Põlluste sõnul mõjutas kütuse hindasid biolisandi normi muutus. "Biolisand on mõjutanud hindasid 2-3 sendi võrra,” tõdes ta.

Vahtrik rääkis samuti, et lisaks geopoliitilistele sündmustele mõjutavad mootorikütuste jaehinda Eestis jaanuaris 2020 just biolisandi nõue ja uued keskkonnanõuded.

Alates esimesest jaanuarist hakkas Vahtriku sõnul kehtima Vedelkütuse seaduse redaktsioon, mille kohaselt tuleb eelmise aasta 6,4 protsendi asemel lisada vähemalt 10 protsenti (energiasisalduse järgi) biokütuseid – ehk nõue kasvas 1,6 korda.

Veel hakkas aasta algusest kehtima Atmosfääriõhu kaitse seaduse redaktsioon, mille kohaselt tuleb CO2 emissiooni mootorikütustes baastasemega võrreldes alandada 6 protsendi võrra. "Seda on võimalik saavutada, kas biokütuste lisamisega või statistiliste meetmete ostmisega," rääkis Vahtrik.

Vahe lõunanaabrite hinnaga kasvab

Uued keskkonnanõuded lisavad Vahtriku sõnul kalendriaasta 2020 keskmisena eelmise aastaga võrreldes mootorikütuste liitrihinnale ilmselt 2-6 senti aastas. "Tasub märkida, et erinevalt Eestist, ei ole Lätis ega Leedus biokütuste lisamise kohustust diislikütusesse talvekuudel," võrdles ta.

Just eelpoolnimetatud seadused on oluliselt erinevad Läti ja Leedu nõuetest diislikütusele. "Seetõttu on Eestile isepäraste nõuete täitmine keeruline ka mootorikütuseid tootvatele tehastele. See suurendab oluliselt mootorikütuste jaehinna vahet Eestis võrreldes meie lõunanaabritega," arvas Vahtrik.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias