LOE: Kümme ebamugavat küsimust, mida pead kindlasti korterit ostes küsima

 (29)
Foto on illustreeriv
Foto on illustreerivVida Press

Uusi hooneid kerkib linnapilti järjest juurde. Huvilisi kutsutakse tutvuma valmivate majadega ja osalema kliendipäevadel. Mida peaks potentsiaalne uue kodu omanik kliendipäeval silmas pidama ja maaklerilt küsima? Toome välja kümme kasulikku nippi.

1. Hoone valmimise aeg

„Kindlasti peaks kliendipäeval selgeks tegema selle, millal on hoone valmimise aeg,“ selgitab kinnisvaraekspert Vivika Simmo. Selleks, et pooleli olevad ehitustööd kõrvalkorteris häirima ei hakkaks, tuleks uurida, kui palju on hoones veel vakantsi. „Kas naaberkorterid on tühjad või hakatakse seal alles ehitustöid tegema. See on väga oluline teema, millele kliendipäeval tähelepanu pöörata, “ lisab Simmo.

2. Kasutusluba

Ehitusseadus kohustab omanikku ehitise valmimisel kasutusluba taotlema. Kasutusluba kinnitab, et hoone on ehitatud vastavalt projektile, selle küttekolded, gaasiseadmed ja elektrisüsteem vastavad seaduse nõuetele ja on seega elanikule ja ümbrusele ohutud. Ilma selleta ei tohiks hoones elada.

Kasutusloa puudumine osutub Vivika Simmo sõnul probleemiks erinevates olukordades. „Võtame alustuseks kindlustuse - enamasti soovib omanik uut elamut ikka kindlustada. Kindlustus küsib loomulikult kasutusluba, sest selleta on kindlustaja silmis tegu ehitusjärgus elamuga ja ka kindlustussumma sootuks madalam kui valmis elamul,“ selgitab kinnisvaraekspert. Seega tuleb kliendipäeval kindlasti selgeks teha, millal saab hoone kasutusloa. Üldjuhul tehakse seda 6 kuu kuni aasta jooksul alates hoone valmimisest.

Seotud lood:

3. Parkimine

Parkimiskohtade hind võib küündida üüratute summadeni. Samuti võib parkimine hoone ümbruses olla raskendatud muudel põhjustel. „Kindlasti tuleks kinnisvara ostul tähelepanu pöörata sellele, kuidas on lahendatud parkimine,“ õpetab Simmo. „Kas kinnistule on ligipääs, kas naaberkinnistuga on tehtud servituudi kokkulepe. See tähendab, et kui enda kinnistule pääsemiseks tuleb sõita läbi naaberkinnistu ja selleks on naabri nõusolek,“ räägib kinnisvaraekspert. Kortermaja puhul tuleks maakleriga läbi rääkida see, millised on võimalused parkida: kas majal on enda parkla hoone ümbruses, maa-alune soojendusega parkla või tuleb parkimiskoht leida läheduses asuvatest avalikest parklatest, kuna parkimiskohti kõigile ei jagu.

4. Hoone teised elanikud

Vivika Simmo sõnul peaks juba kliendipäeval küsima hoone teiste elanike kohta. „Kas ostetakse endale või investeeringuks ja üüritakse soetatud pind välja. See on väga oluline, sest määrab ära selle, kelleks saavad uued naabrid,“ selgitab ekspert.

5. Äripinna kliendid

Ühes hoones saavad asuda nii büroopinnad kui korterid, mistõttu peaks huviline kliendipäeval küsima selle kohta, kas on teada juba äripindade üürnikud. „Võtame näiteks hoone, kus asub notaribüroo. Seda külastab päevas kümneid ja kümneid inimesi. Korteriomaniku soov on kindlasti see, et äripindade kliendid ja külastajad kasutaksid erinevat sissepääsu. Juhul kui hoonel üldse on erinevad sissepääsud."

6. Kulud

Üks kõige olulisemaid teemasid, mida kliendipäevale minnes meeles pidada, on seotud kuludega. „Millised kulud tekivad? Millised on ventilatsiooni- ja küttekulud? Ehk milliseks kujunevad korteri igakuised kommunaalmaksed?“ loetleb kinnisvaraekspert. „Küsima peaks näiteks ka seda, kas ruumides on ise võimalik seadistada temperatuuri ja kas mingites kulunumbrites võib ostjat oodata üllatus,“ selgitab Simmo.

7. Viimistlus

Valdavalt ei kasutata viimistluses kõige kõrgemat viimistlusklassi, vaid pigem on laialt kasutusel keskpärane RYL viimistluse standardi teine klass,“ selgitab Simmo. „See on äärmiselt oluline, milline on siseseinte materjal ja kas kasutatud on ühe- või kahekordset kipsplaati. See on otsene helipidavuse mõjutaja,“ rõhutab kinnisvaraekspert.

8. Aknad

Akende kvaliteedi määrab ära see, millist aknaprofiili ja klaaspaketti kasutatakse. Vivika Simmo soovitab kliendipäeval kindlaks teha see, millised on akende U-arvud, sest just see näitab akna soojuspidavust. Energiasäästlikumad lahendused eeldavad U-arvu alla 1.

9. Turuülevaade

Vivika Simmo puhul on kinnisvara soetades äärmiselt oluline saada ülevaade turul toimuvast. „Klient peaks küsima, kas viie aasta pärast on korter, mille vastu huvi tuntakse, müüdav, mis saab piirkonnast, kus hoone asub- kas sellel on perspektiivi areneda ja muutuda tõmbekeskuseks, kas kinnisvaraturgu ootab ees tõus või langus- need on igati õigustatud küsimused,“ loetleb kinnisvaraekspert Vivika Simmo.

10. Ostutingimused

Vivika Simmo sõnul on ostutingimuste kohta küsimine kliendipäeval hädavajalik. „Kas klient peab ise leidma panga, kust vajadusel laenu võtta või on arendajal endal koostöö mõne finantsasutusega. Milline on broneerimistasu, kas selle saab korteriostust loobumisel tagasi, kas on koostööpartnereid kolimiseks või mööbli valmistamiseks- need on küsimused, mida kindlasti kliendipäeval unustada ei tohiks,“ ütleb Simmo.

Target
Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias