LOE, kust siseneb sinu organismi külmetushaigus ning mida selle takistamiseks teha

 (5)
LOE, kust siseneb sinu organismi külmetushaigus ning mida selle takistamiseks teha
Foto: Vida Press

Kui külm niidab jalust, siis esimese asjana tuleb küllap mõttesse haarata appi mõningad abivahendid, mis võiksid sümptomeid leevendada. Paljudele tähendab see C-vitamiini või tsinki.

Ameerika tarbijaajakiri Consumer Reports vaatles, mida need lisandid saavad ja ei saa teha tavalise külmetuse korral, aga ka kõige tavalisemaid tegevusi, mis võivad külmetuse üleüldse ära hoida. Samuti annab ajakiri soovitusi, kuidas külmetusnähtusi leevendada.

C-vitamiin

Regulaarselt 200 milligrammi päevas C-vitamiini tarvitamist võib vähendada külmetushaiguse iga päeva või kahe võtta. Nii leidsid teadlased 2013. aastal läbi viidud uuringus. „Oma keha C-vitamiiniga üle ujutamine ei löö kindlasti viirust kehast välja," ütleb üks uuringu autoritest. Samuti pole seesugune tegevus ka riskivaba: C-vitamiin võib suurendada neerukivide tekkeriski ning üleliia suured kogused võivad kaasa tuua ka kõhulahtisuse.

Tsink

Tänavu juulis läbi viidud uuring, mis ilmus ka Briti teadusajakirjas British Journal of Clinical Pharmacology, leidis, et tsingilisandi tarbimine külmetushaigusesse nakatudes vähendab selle aktiivset kulgu kuni kolm päeva. „Tsink ei tee sümptomeid kergemaks ning selle kõrval mõjud - kõhulahtisus, iiveldus, pikaajaline metalne - võivad külmetushaiguse möödumise hoopis hullemaks muuta," selgitab teadlane.

Seotud lood:

Mida siis mõistlikum teha oleks?

Külmetussümptomite leevendamiseks on kõige olulisem puhata ja juua palju vedelikke. Oled seda kindlasti ka oma perearstilt kuulnud, kuid see on absoluutne tõde - vaid nii paraned kiiremini. Kuumad joogid ja supid võivad abistada ninasekreetide eritust ehk lahtist nohu või tilkuvat nina. Proovida võiks ka medikamendivabu imemistablette. Valude ja tuigete leevendamiseks piisab käsimüügist saadaval olevatest valuvaigistitest nagu ibuprofeen.

Et külmetushaigusesse haigestumist ennetada, tuleb oma käsi pesta regulaarselt. Colorado ülikooli teadlased leidsid, et keskmisel käel elutseb ligi 150 bakteriliiki. „Väldi oma suu, nina ja silmade katsumist - need on põhilised kohad, kust bakterid ja viirused sinu organismi sisenevad," hoiatab teadlane.

Ja veelkord - uni. Maga oma päevane uni täis. Mida puhanum sa oled, seda tugevam on sinu immuunsüsteem. Ühe uuringu kohaselt on vähemaganud inimesed vastuvõtlikumad viirustele siis, kui nad magavad vähem kui 6 tundi ööpäevas. Tõenäosus haigestuda vähenes, kui uni pikenes tunni võrra ehk rohkem kui 7 tunnile ööpäevas. Kõige tugevam vastupanuvõime on selle uuringu järgi neil, kes öist und 7 kuni 8 tundi naudivad.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias