LOE: Siin on tegelik tõde taimsete piimade tervislikkuse kohta

 (44)
LOE: Siin on tegelik tõde taimsete piimade tervislikkuse kohta
Foto: Scanpix

Ameerikas on üsna levinud, et minnes mõnda kohvikusse, on vana hea piim vaid üks mitmest, mida kohvi peale valada saab.

Valikus on veel sojapiim, mandlipiim aga ka kašupähkli või kookospiim, vahendab Business Insider.

Valikute rohkus teeb meid rõõmsaks, aga kas need piimad on tegelikkuses ka tervislikumad kui tavaline piim?

Mitte eriti.

Siin on Business Insideri kiire ülevaade erinevate piimade toiteväärtusest, mis sageli on tavapiimast palju kallimad.

Mandlipiim

Mandlid on valkude sisalduse poolest tõelised pommid: tavapärane kogus mandleid, mida korraga ära süüa, annab 160 kilokalorit ja tervelt kuus grammi valke. Tüüpiline klaas mandlipiima sisaldab tegelikkuses aga vaid 2 protsenti mandleid ning peaaegu üldse mitte valke.

Niiet kuigi ses klaasitäies „piimas" on 30 kilokalorit - hea uudis sulle, kes sa püüad kaalu langetada - sisaldab see vaid ühe grammi valke, mis ei toida su lihaseid ega rahulda kõhtu. Kõik mandlipiimas sisalduvad vitamiinid nagu a- ja d-vitamiin on lisatud piima töötlemisprotsessis.

Soja piim

Kuigi ka sojapiim on tavapiimast tüüpiliselt kallim, on see heaks valguallikaks (8 grammi tavalises klaasitäies) ning hea on see ka kiudainete sisalduselt. Selles on üsna vähe rasvu ning vaid 6 grammi suhkrut. Räägime jätkuvalt klaasitäiest soja piimast.

Mõned allikad on juhtinud tähelepanu sellele, et soja võib kutsuda kehas esile östrogeeni-laadseid protsesse, kuid mitmed uuringud on need väited ümber lükanud.

Üks ebatavalisemaid näiteid pärineb 2008. aastast, kus mees, kes jõi väidetavalt kolm liitrit soja piima päevas ning kelle keha hakkas seepeale naiselikumaks muutuma. Kui ta soja piima joomise lõpetas, kadusid ka naiselikud kehatunnused (suurenenud rinnanäärmed).

Muretsemiseks pole tegelikult vähimatki põhjust: isegi väga suurtes kogustes soja tarbimisel pole täheldatud ühtki teadlikult fikseeritud juhtumit, mis võiks selliseid kõrvalmõjusid põhjustada.

Kuid soja piima puhul on teada see, et piimas sisalduv kaltsium ja b-vitamiin lisatakse sellele töötlemisprotsessis.

Kašupähkli piim

Kuigi see on kalorsuselt mandlipiimast rammusam (üks klaasitäis sisaldab 60 kilokalorit) on kašupähkli piima samas koguses sama kogus valke - vaid üks gramm - ning 7 grammi suhkrut.

Sarnaselt mandli- ja soja piimale on selles sisalduv kaltsium ja vitamiinid lisatud hiljem (need pole looduslikud).

Samal ajal on see kõige kallim piima alternatiiv.

Kookospiim

Kookosvesi on see selge vedelik, mille leiab noore rohelise kookospähkli seest. Kookospiim on aga vedelik, mida toodetakse tööstuslikult kookospähkli sisu viljalihamassist.

Tänu selle kõrgele õlisisaldusele on kookospiim väga kreemine, paks ja võise maitsega, kuid ka väga kõrge rasvasisaldusega.

Üks klaas kookospiima sisaldab suisa 550 kilokalorit (peaaegu neli korda rohkem kui tavaline lehma- või soja piim), selles on 57 grammi rasvu (see on ligilähedane kogus sellele palju üks täiskasvanud ühes päevas rasvu tarbima peaks) ning 51 grammi küllastunud rasvu (kaks korda rohkem täiskasvanu päevasest normist). Selles on ka 8 grammi suhkrut.

Kookospiima nimetatud koguses on kuus grammi valke (umbes sama nagu lehma- või soja piima puhul) ning natuke vitamiine, kuid vähe kaltsiumi.

Lehmapiim

Lehmapiim on ainuke jook, mis on tegelikult piim - teised on töödeldud vedelikud ja taimset päritolu.

Kõikidest „piimadest" on lehmapiimas kõige naturaalsemal kujul kaltsiumi ja sama palju valke kui sojapiimas - 8 grammi klaasi kohta. Selles on küll rohkem suhkrut kui kašupähkli ja sojapiimas - pea 12 grammi klaasi kohta, kuid see on väga heaks allikaks teistele toitainetele. Näiteks b-vitamiinile. Mõned tootjad lisavad piimale ka d-vitamiini.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias