Metanool või etanool? Asjad, mida sa klaasipesuvedeliku kohta seni ei teadnud

 (37)
Metanool või etanool? Asjad, mida sa klaasipesuvedeliku kohta seni ei teadnud
Foto: Scanpix

Alanud libedal, porisel ja sademeterohkel talvisel hooajal tuleb liikluses olla eriti ettevaatlik.
Lisaks sõiduki põhjalikule ülevaatusele, korralikule varustusele ja talvekummidele on raskenenud sõiduoludes väga oluline kasutada ka õiget klaasipesuvedelikku.

Sademete ja erinevate osakestega segunenud pori, sattudes rataste alt nii autokerele kui ka tuuleklaasile, halvendab autojuhi vaatevälja, hea nähtavus on aga liiklusohutuse seisukohalt esmatähtis.

Milles seisneb erinevate klaasipesuvedelike vahe ja kuidas sobivaim valida, selgitab Statoil Fuel&Retail Eesti tootekategooriajuht Liina Koit.

Klaasipesuvedelikku peetakse tihtipeale liiklemise juures teisejärguliseks. Tegelikult on klaasipesuvedelik porisel ja raskenenud liiklusoludega sügis-talvisel perioodil vältimatu abimees, kuna lahustab tuuleklaasile sattunud mustust ja pori ning koostöös kojameestega parandab liikluses kõige olulisemat - nähtavust. Sarnaselt igale tootele, on ka klaasipesuvedelikke erinevaid ning valesti valitud vedelik võib osutuda kahjulikuks nii kojameestele kui ka liiklejate tervisele.

Metanool versus etanool

Esimene oluline teadmine käib klaasipesuvedelike koostisainete kohta. Enamikes klaasipesuvedelikes kasutatakse külmakindluse tagamiseks alkoholi, ent olulisem on baasaine. Laias laastus saab talvised klaasipesuvedelikud jagada kahte gruppi - ühed sisaldavad baasainena metanooli ja teised etanooli.

Seotud lood:

Odavama hinnaga pakutavad klaasipesuvedelikud sisaldavad metanooli. Metanool ehk puupiiritus on lõhnatu ja väga mürgine vedelik, mille toksilised ühendid võivad põhjustada sissehingamisel tervisekahjustusi. Ainele lisab ohtlikkust see, et lõhna puudumise tõttu võib mürgine aine jääda autos viibijatele märkamatuks, olgugi et pesuvedeliku klaasile pritsimisel on aurud ventilatsioonisüsteemi kaudu ka autosalongi jõudnud. Ohumärgina on kõikidel metanooli baasil valmistatud klaasipesuvedelike pakenditel oranžil põhjal pealuu sümbol, mille järgi on lihtne ära tunda, kas toode sisaldab või ei sisalda metanooli.

Kvaliteetsemad klaasipesuvedelikud sisaldavad metanooli asemel etanooli. Etanool ehk piiritus ei ole mürgine, kuid on spetsiifilise lõhnaga ning seetõttu lisatakse etanoolil põhinevatesse klaasipesuvedelikesse üldjuhul lõhnaessentsi (levinumatest näiteks sidrun). Etanooli sisaldavate klaasipesuvedelike tootmisprotsess on kallim kui metanooliga toodetel, mis selgitab ka erinevat hinnataset.

Samas ei tasuks end lasta hirmutada etanoolil põhineva klaasipesuvedeliku lõhnast autosalongis. Kuna külmade ilmade korral on välisõhus hapnikumolekule vähem ja kõrgrõhkkonna ajal talvistes klaasipesuvedelikes külmumisvastase lisaaine aurustumine intensiivsem, on autosalongis sissehingatavas õhus tavapäraselt rohkem klaasipesuvedeliku lõhna.

Miks tuuleklaasile pritsitud külmakindel vedelik ikkagi jäätub?

Peale baasaine erinevad talvised aknapesuvedelikud veel ka külmakindluse poolest.

Sobivaimaks võib pidada -21⁰C külmumistemperatuuriga pesuvedelikke, kuna nende toime on kõige tõhusam +5...-10⁰C välistemperatuuri juures, mil teelt tulevat soppa on kõige rohkem.

Seejuures on oluline teada, et tootepakendile märgitud külmumistemperatuur näitab vedeliku külmakindlust auto klaasipesuvedeliku paagis. Siit ka tihtipeale esitatud küsimus: miks tuuleklaasile pritsitud madala külmumistemperatuuriga vedelik jäätub, olgugi et välistemperatuur on veidi alla 0⁰C? Põhjuseks on asjaolu, et vedeliku pihustamisel külmakindluse tagamiseks kasutatav alkohol lendub ning külmale tuuleklaasile jõudev vesi jäätub. Tavaliselt tekib selline olukord eelkõige sõidu alustamisel, kui autosalong ja esiklaas ei ole veel jõudnud soojeneda.

Millist klaasipesuvedelikku valida?

Loe veel

Aknapesuvedeliku hind kujunebki peamiselt kahe teguri põhjal: milline on baasaine (odavam metanool või kallim etanool) ja baasaine kontsentratsioon (mida vähem alkoholi, seda väiksem ka toote külmakindlus). Kindlasti ei tasu valida kõige odavamat klaasipesuvedelikku, talviseks perioodiks on soovitatav valida siiski etanoolipõhine ja suurema külmakindlusega vedelik. Valides kvaliteetsema aknapesuvedeliku, võib olla kindel, et vedelik ei külmu paagis ära. Samuti sisaldavad kvaliteetsemad vedelikud aineid, mis ei riku kojameeste kummi ega plastmassi, ei kahjusta autokere pinda, tulesid ega klaasipuhastussüsteemi ning tagavad puhtama aknaklaasiga juhi hea nähtavuse ja seeläbi suurema liiklusohutuse.

Seega võiks alanud libedal, porisel ja sademeterohkel sõiduhooajal iga autoomanik kriitilise pilguga üle vaadata lisaks kõigele muule ka klaasipesuvedeliku, mille olulisust ei tohiks kohe kindlasti alahinnata.

Saada meile vihje, foto või video!