Ministeeriumi ennustus: kui palju uus biokütuse nõue maikuust kütusehinda kergitama hakkab?

 (93)
Kütusetankimine
Foto: Argo Ingver

1. maist hakkab kehtima eelmise aasta juunis vastu võetud uus vedelkütuse seadus, mis kohustab kütusemüüjaid lisama bensiinile ja diislile 3,1 protsendi energiamahu ulatuses biokütuseid. 2019. aastaks suureneb tase 6,4 protsendini ning 2020. aastal jõuab 10 protsendini. Kütusemüüjad ennustavad uute nõuetega ka hinnatõusu. Ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil on pakkuda ennustus hinnatõusu kohta.

Circle K mootorikütuste kategooriajuht Ivo Popp ütles, et seadus tähendab seda, et nii diislikütus kui ka bensiin 95 saavad uue koostise ja neile lisandub biokütuse komponent.

Popp ütles, et biokütuse seadus toob endaga kaasa ka hinnatõusu. "Võib eeldada, et kütuse hind tõuseb kuni paari sendi võrra, sest biokütust on kulukam toota. Täpsem arv oleneb sellest, kuidas konkurents paika paneb," ütles ta.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete nõunik Kadri Tonka selgitab, et biokütuste kasutamine aitab lisaks keskkonnahoiule kaasa ka vedelkütuse importsõltuvuse vähenemisele.

„Nõue kütusele biokütust lisada tuleneb Euroopa Liidu direktiivist. 2017. aastani oli Eesti Euroopa Liidus viimane riik, kes biokütuse kasutamist tarnijatelt nõudnud ei ole. Näiteks Lätis peab mootoribensiinis ja diislikütuses olema biokütust 5 protsenti mahu ulatuses ja Soomes 15 protsenti mahu ulatuses. Läti on võtnud eesmärgiks kahe aastaga suurendada seda osakaalu 10 protsendini,“ edastas ta.

Seotud lood:

Tonka sõnul on paljudel sõidukitel kütuseluugi juures märk, mille kohaselt ei soovitata biokütust tankida. „See märk kehtib 100% biokütuse kohta ja võib seetõttu tarbijat eksitada. Autotootjad on kinnitanud, et kuni 5% etanooli mahusisaldusega mootoribensiin ja kuni 7% biokütuse mahusisaldusega diislikütus sobib kõikidele sõiduautodele,“ selgitas Tonka.

Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liit AMTEL on koostanud ülevaate mootorsõidukitest, milles ei soovitata kasutada üle 5% etanoolisisaldusega mootoribensiini. Asjakohane info on avaldatud ka maanteeameti veebilehel. https://www.mnt.ee/et/soiduk/kutusekulu-teatmik/biokutusele-mittesobilikud-soidukid

Muutusega ei muutu kütuse kvaliteedinõuded. Nõuded tagavad jätkuvalt, et kõik kütused on kasutatavad läbi aasta, kaasa arvatud külmemate ilmadega talvel. Meie regioonis toodetakse ka talvekindlat biodiislit, mida kasutatakse laialdaselt näiteks Soomes ja Rootsis aastaringi.

MKM: Milline on mõju kütusehinnale?

Seaduse eelnõu ettevalmistamisel hindas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, et biokütuse lisamine võib omada esimesel aastal mootoribensiini hinnale mõju kuni 0,5 €senti/l ja diislikütuse puhul kuni 1,5 €senti/l. Teisalt on olnud ka olukordi, kui etanool on odavam kui mootoribensiin, mistõttu on tanklates müüdavas mootoribensiinis olnud kuni 5% ulatuses etanooli.

Seega tuleb toonitada, et nii biokütuste kui mootoribensiini ja diislikütuste hinnad sõltuvad maailmaturu hetkeolukorrast, mistõttu ei pruugi kohustuse lisamine hinnatõusu põhjustada. Lõpliku kütusehinna kujundab konkurents, ennustab ministeerium.

Seaduse koostamist konsulteerinud Eesti vedelkütuse tarnijad on samuti kinnitanud, et üksnes biokütuse nõue ei saa mõjutada kütusehinda.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias