Muudatus panganduses, mis hakkab peagi meie kõigi elusid mõjutama

 (123)
HANSAPANGA KONTOR LIIVALAIA 12 TALLINNAS
Panga kontor. Pilt on illustreeriv.Foto: Arno Mikkor

Swedbanki elektrooniliste kanalite juht Arno Pae kirjutab sellest, kuidas tehnoloogiad pangandust edasi viivad ning et kümne aasta pärast jõuab sõrmejälje lugemine ka pangandustoimingutes massidesse.

Aegade jooksul on rahana kasutusel olnud nii sool, vili, tubakas, teokarbid, kui ka karusnahad ja väärismetallid. Tehnoloogia areng on raha ja kogu panganduse arengut aga tundmatuseni muutunud.

Kui mobiiltelefonid asendusid nutitelefonidega ja hakkasid imiteerima arvutite võimalusi, hakkasid ka pangad üha enam rõhku mobiilsusele panema. Tänapäeval pole vaja joosta pangakontorisse ja isegi omada arvutit, et teha väiksemaid ülekandeid.

Mobiilipanga abil on võimalik maksta arveid, kanda üle raha ja hoida pilku peal oma rahalisel seisul. Igal suuremal pangal on mobiilirakendus, mis võimaldab jooksult kõik vajalikud toimingud ära teha.

Ootused muutuvad

Ka Eestis kogub mobiilipangandus üha enam populaarsust. Aastaga on maksete arv mobiilis kasvanud 62%, maksed kontoris on samal ajal langenud 25%.

Sertifitseerimiskeskuse andmetel tehakse Eestis mobiil-IDga igas kuus umbes 1,8 miljonit toimingut, millest 75% on pangatoimingud.

Näiteks Swedbanki mobiilipangas ajab iga kuu oma finantsasju üle 80 000 inimese ning mobiili vahendusel sooritatakse iga kuu ca 245 000 makset, mida on 8,74 korra enam kui kontorites. Juba praegu tehakse enamik makseid mobiilis või veebis. Eriti populaarne on mobiil-ID kasutamine Y-põlvkonna hulgas. See on põlvkond, kellest 10 aasta pärast saab suure tõenäosusega kõige enam teeniv grupp.

See omakorda tähendab aga seda, et pangad peavad tegema suuri jõupingutusi, et millenniumipõlvkonna soovidega kaasas käia.

Tehnoloogia areng, innovatsioon ja klientide ootused on kolm faktorit, mis kõige enam pangandust muudavad. Seetõttu on paljud eksperdid veendunud, et tuleviku pangandus saab olema erinev, väga erinev, sellest, milline on pangandus-süsteem praegu. See aga ei tähenda seda, et mobiilsus ja mobiilipangad hakkaksid asendama kontoreid. Küll aga ennustatakse, et kontoreid hakatakse peamiselt kasutama ekspertnõuannete saamiseks.

Kontorite esmane ja peamine eesmärk saab olema klientide nõustamine, õpetamine, abistamine finantsküsimustes.  

Biomeetrilised lahendused

Mida toob aga kaugem tulevik? Payments Council on ennustanud, et aastaks 2025 kasutame maksmisel peamiselt oma sõrmejälge. Seega pole vaja kasutada enam mingeid paroole ega ka koodikaarte. Inimese sõrmejälg, silmad, olek ja isegi see, kuidas ta hoiab oma mobiiltelefoni aitavad luua süsteeme, mille abil on võimalik end identifitseerida ja seeläbi turvaliselt ka makseid teha.

Seega, kliendi jaoks muutub kõik oluliselt lihtsamaks ja mugavamaks. See tundub praegu veel täieliku utoopiana, kuid ka 20 aastat tagasi oskasid vähesed näha, et makseid on võimalik teha üksnes mobiiltelefoni kasutades. 

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias