Näidistoodete müük: Mida tarbija kahtluse korral tegema peaks ja kuidas toimivad kauplused

 (8)
Näidistoodete müük: Mida tarbija kahtluse korral tegema peaks ja kuidas toimivad kauplused
Foto: Rauno Volmar

Küllap ei oleks tarbijal midagi selle vastu, et talle poes näidisena riiulil või vitriinkapis olevaid tooteid müüakse, kui tegu on teadliku ostuga, millega kaasneb soodushind. Kasulik kirjutas eile juhtumist, kus klient kahtlustas, et talle müüdi näidistoode tema teadmata. Uurisime, kuidas toimivad elektroonikakauplused näidistoodete müümisel ning kuidas soovitab kliendil käituda tarbijakaitseamet.

Tarbijat peab teavitama

Tarbijakaitseameti pressiesindaja Kadri Paul ütles, et originaalpakendist välja võetud näidise müümisel tuleb kauplejal sellest tarbijat teavitada.

„Tehniliselt keerukad tooted peab kaupleja tarbijale üle andma originaalpakendis. Kui tegemist on näidisega, mis on originaalpakendist välja võetud, tuleb kauplejal sellest tarbijat enne ostu teavitada. Kui tarbija ostab tehniliselt keeruka toote ja talle tundub, et seda pole talle üle antud originaalpakendis, ja ta saab seda ka tõendada, on tarbijal õigus lepingust taganeda, kui kaupleja ei teavitanud teda enne ostu sellest, et tegemist on originaalpakendist välja võetud näidisega."

Kahtluse puhul tuleks pakend avada kaupluses.
„Kui tarbijal tekib kahtlus, et tegemist on näidisega, mis pole enam originaalpakendis, tuleks kohe kaupluses paluda pakend avada ja toode üle vaadata. Kui selgubki, et konkreetse toote näol on tegemist näidisega, ja inimene on nõus ostma ka näidist, võib küsida näidise ostmisel allahindlust. Kui kaupleja allahindlust ei tee, on alati võimalus näidis ostmata jätta," soovitas Paul.

Seotud lood:

Kauplustel erinev praktika

Itek Elektroonika
„Loomulikult ei taha ükski klient, et ta saaks enda teadmata riiulil seisnud toote ehk siis näidise. Sellest tulenevalt me ka sellest hoidume. Üritame klienti alati teavitada, kui tegemist on tootega, mis on näidis olnud. Suurte mahtude korral ja kiiretel aegadel nagu näiteks jõulud, kahjuks 100 protsenti garanteerida ei saa, et kõik müügikonsultandid seda jõuavad jälgida. Aga reegel on ikkagi see, et kui on võtta avamata pakendis toode, siis see just antaksegi," rääkis Itek Elektroonika e-poe juhataja Vahuri Voolaid

„Allahindlusega on harilikult asjalood sellised, et inimesed küsivad allahindlust usinasti. Pakkuda pole seda aga alati võimalik. Eriti kui tegemist on niigi populaarse kaubaga, mis näiteks järgmisel päeva ka ilma allahindluseta ära ostetakse. Seda peab klient lihtsalt arvestama. Kui näidisel on tõesti märgid sellest, et ta on n-ö kasutatud, siis on allahindlus loomulikult põhjendatud, sest toode pole 100% uueväärne. Sel juhul tullakse kliendile ka vastu ja pakutakse allahindlust," ütles Voolaid ning soovitas klientidel müügisaalis väljas olnud toode enne ostutehingut kindlasti üle kontrollida.

Vahuri Voolaid kirjeldas ka juhtumit oma kogemusest, kus klient tahtis osta justnimelt, et selle pealt allahindlust saada, samal ajal oli aga pakkuda ka pakendis toode.

„Ettevõttele pole selline käitumine kuidagi kasumlik, sest siis muutub järgmine toode "näidiseks", mida peaks soodsama hinnaga müüma," selgitas Voolaid.

ONOFF kauplused
„ONOFF-is teavitatakse alati klienti, kui tegemist on tootenäidisega, ning oleme teinud ka allahindlust. Juhul kui on tegemist nö demo-tootega, näiteks kohvimasinaga, mida on demonstratisooni eesmärgil ka kasutatud, siis on allahindlus päris suur. Mõnikord soovib klient ise osta just seda toodet, mis on eksponeeritud ja kasutusvalmis, näiteks ventilaatorit, siis oleme seda ka võimaldanud," ütles ONOFF-i turundusjuht Veste Kivipalu.

Elisa
Ka Elisa suhtekorraldusjuht Marika Raiski kinnitas, et esindustes teavitatakse alati klienti sellest, et toode on olnud vitriinis. Mudeleid, mis on esinduses olnud väljas töötavana ehk demomudelitena, klientidele ei müüda.

„Klient võib Elisa esindusest soovi korral osta seadme, mis on olnud vitriinis. Seda näiteks juhul, kui see mudel või värv on antud esinduses viimane ning klient ei soovi teise meie esindusse seda seadet ostma minna või oodata kuni laost tellitud seade esindusse jõuab ja teist korda esindusse tagasi tulla. Kuna need on seadmed, mida ei ole esinduses mitte kordagi sisse lülitatud ning kogu müügipakend on 100% komplektne, siis allahindlusi neile seadmetele me üldjuhul ei tee. Klient on alati teavitatud sellest, et see on olnud vitriinis ning ta ka ise näeb seda ja soovib ikkagi just seda konkreetset seadet," rääkis Raiski.

Tele2
Tele2 esindused ei müü samuti klientidele demoseadmeid. Vitriinis olevatele toodetele on aga leitud teine kasutusotstarve.
"Enamus vitriinides olevaid seadmeid lähevad hiljem kasutusse remondiaegse asendustelefonina. Osa test-telefonidest lähevad ka oma töötajatele," sõnas Tele2 kommunikatsioonijuht Hans Saarvelt.

EMT ja Elioni esindused
"EMT ja Elioni esindustes välja pandud erinevaid demoseadmeid ehk nutitelefonid ja tahvelarvutid, mida on võimalik kohapeal proovida, me klientidele hiljem edasi ei müü. Vitriinidel ja riiulitel välja pandud kaup läheb aga tavaliselt müügiks. Kui mõni toode on läbi müüdud ja alles on jäänud n-ö viimane näidiseksemplar, informeeritakse sellest klienti ja antakse talle võimalus valida: kas oodata uut partiid või võtta viimane eksemplar. Üldjuhul allahindlust sellistele toodetele ei tehta, aga lõplik otsus langetatakse eri toodete osas kokkuleppel kliendiga," selgitas Raigo Neudorf.

Euronics
Euronicsis on näidistoodetel erihinnad.
"Euronicsis on näidistoodetel erihinnad ja reeglina sellest klienti ka teavitatakse. Samuti on näidistoodete lõpumüük korraldatud igakuiselt teatud kuupäevadel Tallinnas Tammsaare Euronicsis," ütles Euronicsi turundusjuht Kaili Nikkinen.

Flex Sülearvutikeskus
Flex Sülearvutikeskuse esindaja Kristjan Kukkuri sõnul pakuvad nende kauplused näidisena letil väljas olnud toodete puhul pakkunud võimalusel soodsamat hinda.

„Samas vahel tuleb ette ka juhtumeid, kus klient soovib näha sülearvutit, mida meil letil väljas ei ole. Sellisel juhul oleme lõiganud karbi avamiseks läbi tootjapoolse kleebise, et sülearvutit kliendile demonstreerida. Selliseid arvuteid me käima ei pane ja Windowsi kasutajat ei tee. Seetõttu ei paku me sellistele toodetele ka hinnasoodustust. Kui aga rääkida sellistest juhtumitest kus eraklient ostab sülearvuti ja kodus arvutit tööle pannes selgub, et see käivitu või ei tööta nii nagu peab, siis oleme võimalusel arvuti alati kohe uue vastu vahetanud või siis pakkunud mõnda teist sarnast toodet."

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias