Põhjalik apteekri ülevaade: neli nõuannet, mis aitavad kehal kevadloidusest üle saada

 (1)
hommik
Foto: Scanpix, Panthermedia/Scanpix

Hea keskendumisvõime on oluline kõikide jaoks - nii õpilastel eksamiperioodil kui ka täiskasvanutel tööpostil olles. Ent kuidas suurendada keskendumisvõimet ning olla igas olukorras efektiivsem? Proviisor Merilin Nurk annab Sulle viis soovitust.

1. Kas tunned hajameelsust, loidust ja keskendumisraskusi?

Meil kõigil on päevi, kui keskendumisvõime tundub nullilähedane, kuid projekti tähtajad lähenemas. Tundub, et peas keerleb sadu ideid, kuid midagi tehtud ei saa. Neil päevil haarab käsi energiajookide ja kohvi järele.

Tasub aga meeles pidada, et nende ergastav toime on vaid ajutine - kui organism on kurnatud ja püsib üleval vaid tänu kohvile või energiajoogile, siis ühel hetkel saavad otsa viimasedki energiavarud ning inimene võib lihtsalt kokku variseda. Kui tunned hajameelsust, loidust, apaatsust, keskendumisraskusi, aga ka kergesti ärritatavust, võiksid püüda selgeks teha, millest need sümptomid on põhjustatud.

Näiteks väsimust võib põhjustada rauapuudus. Seda saab kõige lihtsamini tuvastada vereprooviga. Rauapuudusele viitab kahvatus, väsimus, ärrituvus ning kuna organism ei saa vähese hemoglobiinisisalduse tõttu piisavalt hapnikku, siis ka õhupuudus. Samuti madal vererõhk, valulik keel, lõhed suunurkades, söögiisu vähenemine või puudumine, peavalu otsmiku piirkonnas ning haprad murduvad küüned.

Seotud lood:

Rauapuuduse korral tuleb korrigeerida toitumist ja süüa rohkem lihatoite, mune ja maksa. Kui organismi rauavarud on kindlaks tehtud, võib arst vaeguse korral soovitada kasutada apteegis müüdavaid rauapreparaate.

2. Tasakaalustatud toitumine on kõige alus

Ka B-vitamiinide nappus tekitab väsimust ja häirib närvisüsteemi tööd - seega peab stressirohkel õppeperioodil, aga ka pingelise töö korral, hoolikalt jälgima, et need vitamiinid oleksid toidust või vitamiinipurgist piisavalt kätte saadud.

Head loodusliku B-vitamiini allikad on leht-, aed-, kaun- ja juurviljad, täisteraviljad ning pähklid ja seemned. Et jõudu ja jaksu oleks rohkem, tuleks energiat ammutada tasakaalustatud toitumisest: süüa kindlasti hommikusööki ja vähemalt viis peotäit puu- ja köögivilju päevas, tarbida vähem soolast ja rasvast toitu ning janu kustutada veega.

Asendamatu ja parim energiaallikas on korralik puhkus lihtsalt olemiseks ja unistamiseks ning hea uni. Soovitav oleks piirata teleri vaatamist ja arvuti kasutamist ning selle asemel liikuda värskes õhus ning mõõdukalt sportida.

Ka siseruumides, kus viibitakse, tuleks tähelepanu pöörata tubade tuulutamisele ja piisava päevavalguse olemasolule - sealtki saab looduslikku lisaenergiat.

3. Glutamiinhape ja Q10

Glutamiinhape on neurotransmitter, olles tähtis õppimise juures ja mälestuste loomisel, samuti on glutamiinhape oluline suhkrute ja rasvade sünteesil ja lagundamisel.

Glutamiinhapet toodab keha ise, ent pingelisel ajal võib seda kuluda rohkem, kui organism ise valmistada jõuab. Sel puhul võibki toidulisandist abi olla. Meie organismi igapäevase energiavarustuse üheks oluliseks komponendiks on ka aine nimega ubikinoon ehk koensüüm Q10. See ensüüm võimaldab rakus energiat toota.

Tervisliku elustiili ja tasakaalustatud toitumise korral on ka koensüüm Q10 piisav tase meie organismis tagatud. Lisaks toidust saadule sünteesib keha seda ka ise. Q10 on vitamiinisarnane aine, mis toimib antioksüdandina ning mille puudus avaldub väsimuse, jõuetuse ja kehalise koormuse taluvuse vähenemise näol. Q10 tõstab vastupanuvõimet stressile ning aitab pingelisel eluperioodil hoida keha tervena.

Samuti on sel oluline roll ka keha vananemisprotsessi pidurdamisel. Q10 leidub nii loomsetes kui ka taimsetes toiduainetes, eriti palju näiteks merekalades nagu makrellid ja sardiinid, samuti leidub seda rohkelt munas, kana- ja sealihas, sojaõlis, täisteraviljatoodetes, pähklites ja spinatis.

4. Millistest toidulisanditest kasu oleks?

Apteegis saadaolevad mäluerksust tõstvad ja keskendumisvõimet parandavad preparaadid sisaldavadki üht või mitut järgmistest komponentidest: B-rühma vitamiinid, letsitiin, glutamiinhape, koensüüm Q10. Lisaks on erinevaid kombinatsioone antioksüdantide, mineraalainete ja erinevate taimsete koostisosadega.

Loe veel

Levinumad keskendumisvõime- ja mäluturgutajad, mida ostetakse, on A. Letsitiin, Neurozan, Stressvit B, A. B-Kompleks, väsimuse vastane vitamiin Terrapoint B-Kompleks Letsitiiniga, Tervisepüramiid Alfa-Cortex.

Enne toidulisandi ostmist tuleb kindlasti apteekriga nõu pidada. Oma ala spetsialist teab vastavalt iga abivajaja individuaalsetele vajadustele täpselt soovitada, milline toidulisand valida ning kui pikalt seda võtma peaks.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias