Roosad vs sinised pakendid: VAATA, kuidas kaubandusvõrk paneb paika meeste ja naiste tooted

 (13)
Roosad vs sinised raseerijad
Roosad vs sinised raseerijadFoto: Eleen Änilane

Kindlasti ei ole kellelegi üllatuseks, et juba lapsest peale reklaamitakse poistele ja tüdrukutele sisuliselt samu tooteid erinevalt. Käisime poes uurimas, kuidas turundatakse naistele naiste tooteid ja meestele meeste tooteid. Kui hästi otsida, on nii mõnelgi juhul võimalik soopõhises turunduses välja tuua ka hinnaerinevusi.

Parim näide sellest, kuidas roosa värv tõstab poes toote hinda, on ühekordsed raseerijad. Allpool on näha sisuliselt identsed raseerijad, mida eristab vaid pakend ja toote värv. Pakk sama tootja roosasid raseerijaid maksab poes 2,69 eurot, samas kui pakk siniseid raseerijaid maksab 1,55 eurot.

Kusjuures raseerijate puhul ei ole sugugi tegu anomaaliaga. Sinise ja roosa värvi hinnavahe on tuvastatav ka erinevatest uuringutest. Näiteks leidis New Yorgi tarbijakaitseameti poolt läbi viidud uuring, mille käigus võrreldi kokku 800 naiste- ja meestetoodet, et naised peavad tihti neile turundatud toodete eest välja käima seitsme protsendi võrra suurema summa kui mehed.

Toiduainete puhul ei saa mõistagi värvipõhiseid hinnaerinevusi välja tuua, ent siinkohal tuleb hästi välja see, kuidas ühiskondlikult valitsevad normid ja hegemooniliselt paika pandud naise toidulaud ja nõudmised nende kehakujule erinevad sellest, millised mehed peaksid lääne ühiskonna järgi välja nägema.

Seotud lood:

Kindlasti ei ole üllatus, et naisesiluetti kasutatakse tihti rasvavabade ja madala kalorsusega toodete reklaamimisel, samas kui kaloritihedad toiduained on sageli neutraalselt pakendatud või mõnel juhul ka meestele suunatud. Näiteks saab tuua hematogeeni, mis on kõrge rauasisaldusega ja võrdub seega tugeva kehaga. Tugevus on miski, mida seostatakse pigem meheliku keha ja lihastega.

Kusjuures huvitav on, et sarnased turundusvõtted kehtivad ka lastele suunatud toodete puhul. Näiteks reklaamitakse hommikuhelvestele lisatud D-vitamiini sisaldust superkangelase kostüümis poisi, mitte tüdrukuga.

Mehelik keha ja suured lihased on argumendiks ka sporditoodete turundamisel. Näiteks on igasugu valgujookide ja proteiinibatoonide reklaamnäoks reeglina mees, kuna valku on tarvis just lihsate kasvatamiseks. Ning oleks ju mõeldamatu, et lihaseid võiks soovida ka naised kasvatada.

Naiste ja meeste tooted on selgelt eristatavad ka joogiriiulite vahel ringi liikudes. Kuna õlu on hegemooniliselt pigem meeste toode ja siider ning lahjad alkoholikokteilid pigem naistele, on nad ka pakendatud vastavalt. Kui õlled on reeglina tumeda klaasiga pudelis ja süngemates toonides, siis siidripudelid on roosades-punastes toonides ja naiselikuma disainiga.

Värvide järgi eristamine algab, nagu mitmete teiste toodete, puhul mõistagi juba lastetoodete toel. Võiks arvata, et populaarne maiustuste reklaamnägu Draakon on piisavalt neutraalne tegelane, kes sobiks nii poiste kui tüdrukute peolauale, ent paraku tehakse ka siin punase ja sinise värviga vahe sisse.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias