Tänaseks endine SEB klient: kas nii lihtsalt käibki, et pank teeb otsuse ja võtab minu kontolt ligi 1000 eurot?

 (110)
Jaga oma kogemusi internetist kauba tellimisega!
Sõjaväelased SEB maja katusel
Foto: Ilmar Saabas

Inglismaalt interneti vahendusel kaupa tellinud naine langes pahategijate ohvriks ning võinuks kaotada panga otsuse tõttu ligi 1000 eurot.

Inglismaa veebilehelt Stylewise.com oma firmale naiste riideid tellinud Triinu proovis tellimust teostada esialgu oma ettevõtte kontolt, kuid makse ei läinud läbi. Naine kahtlustas, et põhjuseks võis olla see, et tema firma polnud tol hetkel käibemaksukohuslane. Niisiis proovis ta sama tellimuse eest tasuda oma elukaaslase ettevõte kontoga. Makse õnnestus ja 350 eurot sai üle kantud.

„Juuni algul hakkasin raamatupidajale dokumente vormistama ning avastasin, et minu ettevõtte kontol on kuidagi vähe raha. Silma jäi suurusjärgus 900-eurone kadu," mäletab Triin, kes seejärel pangaväljavõttest järgi vaatas, et raha oli teele saadetud talle tundmatu firma kontole. Välismaale.

Seepeale tegi Triinu kohe oma pangale - SEB-le - tagasikandeavalduse. „Läksin ka järgmise päeva hommikul panka. Pangas kinnitati minu avaldus ära," rääkis Triinu. Tol pangakontori visiidil jäi pangatöötajal aga kahe silma vahele, et Triinu kontol oli „soolas" veel kaks taolist kummalisele firmale ülekannet.

„Raha oli veel lisakski broneeritud. Kahe tunni pärast mulle pangast helistatigi ja uuriti, et millega on tegu. Kokku taheti minu firma kontolt ära kantida ligemale 1900 eurot," rääkis Triinu.

Pangast tehti tagasinõue kogu summale ning kanne Triinu kontole tehti juba mõne päeva möödudes. Sellega Triinu sekeldused ei lõppenud.

Seotud lood:

Kaks nädalat pärast vahejuhtumit, kui Triinu oli juba pangas lahenenud vahejuhtumi oma peast pühkida jõudnud, saabus tema koju pakk. „Pakis oli kalipso ja kirjade järgi pidanuks olema ka veelaud, aga see minuni ei jõudnud. Varustuse hind oli 899,50. Kirjutasin Taanis tegutsevale firmale, kes selle paki mulle saatis. Rääkisin neile kogu loo ära ja ütlesin, et pole seesugust tellimust teinud," rääkis naine Delfile.

Ka pangale rääkis naine saadud pakist. Pangast öeldi, et naine ei pea ise enam midagi tegema ning vaid ootama, kuni pank on uurimise lõpetanud ja oma lõpliku otsuse teinud. Alles siis selgub, mis edasi saab, öeldi Triinule.

Taani firma algul Triinut ei uskunud. Triinule saabunud pakis ei olnud ühtki arvet kaasas, mis kinnitaks tellimust või tõestaks, et Triinu oleks kauba tellinud. „Läksin viimases hädas politseisse ja küsisin, mida tegema pean. Politsei süvenes minu materjalidesse ja lisas, et midagi ei saa enne panga otsust teha. Samas öeldi mulle, et tegu on üsna selgelt pettusega," rääkis Triinu.

Naine postitas ka Facebooki oma loo ning sai seepeale veel seitsme tüdruku kontaktid, kes sama probleemiga hädas.

Vahepeal tellis Taani firma Triinule saadetud paki tagasi ja alles siis märkas Triinu, et paki peal oli fiktiivne aadress. „Sellest piisas taanlastele, et mind lõpuks uskuda," tundis Triinu siis, et kogu jama lõpp viimaks paistabki.

Kuid seda ei arvanud SEB pank. „Pank saatis mulle kirja, et kuna nemad pole minu käest ühtki dokumenti saanud, kuigi saatsin neile konto väljavõtted, meilivahetused ja fototõestuse, sain ma neilt selgituseks, et nemad tuginevad Taani firmalt saadud arvele, kus peal on minu nimi ning võtavad seetõttu minu kontolt 899,50 eurot ära. Lihtsalt niisama! Piisab nimest mingil suvalisel paberil ja ei rohkemat, et pank omavoliliselt uurimisele joone alla tõmbaks," väljendas Triinu oma ahastust.

Panga selgituseks jäigi, et nimest Taani firmalt saadud arvel piisab, et eeldada, et Triinu on ise tellimuse vormistanud.

Transpordifirma viis Triinult paki ja see jõudis Taani. Taani firma kandis Triinule lõpuks ka panga poolt võetud raha tagasi. „See vahejuhtum sai saatuslikuks minu ja SEB kliendisuhtele. Ma ei kannatanud küll kahju - sain raha tagasi, aga mind lihtsalt häirib see, kuidas pank minuga käitus. Kas tõesti on pangal õigus langetada millegi osas kõigutamatu otsus ja siis minu kontolt raha ära võtta?" küsib nüüdseks panka vahetanud Triinu.

SEB: tegime kõik reeglite järgi

SEB kommunikatsiooni projektijuht Maarja Gavronski edastusel ei saa konkreetset üksikjuhtumit panga reeglitest lähtuvalt kommenteerida.

„Kui klient esitab pangale kaarditehingu vaidlustamise avalduse, siis esitab pank omakorda kaupmehe pangale tagasinõude kaarditehingu tühistamiseks. Vaidlustame tehingu vastavalt protsessidele ja tähtaegadele, mis on paika pandud rahvusvaheliste kaardiorganisatsioonide Visa ja MasterCard poolt," selgitas Gavronski.

Kui kaardi omanik ei ole tehingu eest vastutav ning talle on tekitatud sellega rahaline kahju, siis pank hüvitab kliendile tehingu summa. Kui kliendil on aga olemas tehingu tõestuseks arve või kaup koos kliendile viitava saatelehega, siis vastavalt kaarditehingutele kehtestatud reeglitele on tegemist korrektse tehinguga ja sellisel juhul tuleb kliendil kaarditehingu tühistamiseks suhelda otse kaupmehega, lisas Gavronski.

„Tuletame klientidele meelde, et kuigi mugavad internetiostud annavad võimaluse sooritada tehinguid ka kodunt väljumata, kaasnevad avarduvate võimalustega paraku suuremad ohud. Internetis pangakaardi turvaliseks kasutamiseks tuleks alati veenduda, et veebileht, kuhu andmed sisestatakse on turvaline ja autentne, mitte selle koopia. Selleks tuleks kontrollida lehe URL-aadressi. Samuti peaks tutvuma ostu- ja tagastamistingimustega ning lugeda läbi juhised, lepingud, tingimused ja kõik muu, mis eeldavad kaardi omaniku aktsepteerimist ja kinnitamist," kutsus Gavronski üles tähelepanelikkusele, lisades, et väärtehingute avastamisel tuleks kaart kohe blokeerida ja esitada kaarditehingu vaidlustamise avaldus. Selle avalduse saab täita internetipangas, vastava viite leiab iga tehingu juurest ja pank vormistab siis asenduskaardi.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias