Toiduliidu juht pahane jogurti suhkrusisaldust näitava loo peale: see on tarbijaid eksitav!

 (62)
TAI: lisatud suhkrud ei tohiks ületada 10% päevasest energiast
Jogurt
Suhkrud mitmuses tähistavad kõikide suhkrute hulka tootes. Nii ei näita pildil suhkrukuubikud toote valge suhkru sisaldust vaid suhkrute koguhulka illustreeritud viisil.Foto: Priit Simson

Delfi toimetusele kirjutas Eesti toiduainetetööstuse liidu juhataja Sirje Potisepp, kes oli häiritud Kasulikus ilmunud loost, milles näitasime tuntumates joogijogurtites sisalduvate suhkrute hulka visuaalselt - kasutasime selleks suhkrukuubikuid, et näidata kogusuhkrute hulka toote 200 grammis.

Potisepa sõnul on artikkel asjatundmatu ning tarbijaid eksitav. „Tegu on suhkrute koguse eksliku tõlgendusega - pakendil märgitud suhkrute kogus ei koosne ainult tootesse magususe saavutamiseks lisatud valgest suhkrust ehk rafineeritud suhkrust, vaid muuhulgas ka piimas juba algselt sisalduvast piimasuhkrust ehk laktoosist ning erinevate marjade ja viljade lisamisel tootesse jõudvast marjasuhkurust ehk fruktoosist," selgitas toiduliidu tegevjuht Sirje Potisepp.

Täpselt seda Delfi Kasulik ka varemilmunud artiklis kirjutas.

Potisepa sõnul on toote magusus subjektiivne hinnang ning ei maksa karta, et jogurtid ja kohupiimakreemid normaalse söömise korral ehk hommikusöögina, lõunase vahepalana või õhtuse maiustusena tarbimisel inimese päevast suhkrunormi ületaks.

Seotud lood:

Tervise Arengu Instituudi mittenakkushaiguste osakonna juhataja Anneli Sammel ütles Delfile saadetud kommentaaris, et suhkruid leidub n-ö looduslikult (puu- ja köögiviljades, teraviljades, piimas), aga üsna palju lisatakse neid siiski toitude tootmisel (või ka ise kodus toitu valmistades) juurde.

„Lisatud suhkrud ei tohiks anda üle 10 protsendi päevasest energiast, mis 2000 kilokalori juures - see on täiskasvanud naise päevane keskmine vajadus - teeks maksimaalselt 50 grammi," märkis Sammel.

Seega kui võtta ette üks meie originaalartiklis näidatud jogurt - Valio Gefiluse virsiku-papaia jogurt, mille juurde asetasime 15 suhkrukuubikut, et illustreerida 200 grammis tootes sisalduvat 30 grammi suhkruid, siis tootmises lisatud valget rafineeritud suhkrut on selles koguses hoopis 22,8 grammi. Tegemist on aga pakiga, mis on mõeldud korraga tarbimiseks ning milles on 380 grammi jogurtit. Sellesse jogurtisse lisatud suhkrute hulk on seega üle 43 grammi. Kui lähtuda Tervise Arengu Instituudi soovitusest, peaks pärast selle jogurti ärasöömist igasugune valge suhkru tarbimine kuni uue päeva alguseni lõppema.

Anneli Sammel lisab, et üks väike teelusikas suhkrut on 4-5 grammi. „Kui sööte mitmekesiselt, siis tegelikult organism saab kõik vajaliku toidust kätte ja lisatud suhkruid üldse ei vaja. Kuna aga enamik inimesi ilma magusata hakkama ei saa, siis tuleks jälgida, et kõikidest allikatest (suhkur, mesi, kommid, küpsised, šokolaad, joogid, küpsetised jne, aga ka paljud piimatooted) kokku ei saaks täiskasvanud inimene üle 50 grammi lisatavaid suhkruid, lapsed veelgi vähem," hoiatab Sammel.

Kuna pakenditele lisatavate suhkrute kogust eraldi ei märgita, siis võib Sammeli soovitusel arvestada söömisel ka toidusoovitustega, mis ütleb, et toidugrupist "suhkur, magusad ja soolased näksid" tohiks päevas kokku tarbida maksimaalselt 4 portsjonit. Üks portsjon on näiteks midagi alljärgnevatest: 10 g suhkrut või mett, 20 g moosi, 10 g šokolaadi või komme, 100 g karastus-, mahla-, energia- jne jooke, 5-10 g küpsiseid, 10-15 g kooke-pirukaid, 10-15 g kohukest jne.

„Maitsemeel kujuneb välja juba lapseeas. Nii suhkru kui soola puhul toimub sellega harjumine ajapikku. Tootjatel on siin suur roll ning seetõttu võiks eriti lastele suunatud toodete puhul olla suhkruga tagasihoidlikum," leiab Sammel.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias