Tööstused on lubanud: eri tarbijasegmentide toiduvalikud laienevad

 (11)
Tööstused on lubanud: eri tarbijasegmentide toiduvalikud laienevad
Foto: Argo Ingver

Eesti toidutootjad võtsid hiljuti vastu kestliku tootmise eneseregulatsiooni, milles sätestasid muuhulgas selle, et arvestavad tootearenduses inimeste erinevate vajadustega, näiteks gluteeni- või laktoositalumatuse, taimetoitluse või veganlusega. Tere, Valio ja Eesti Leivatööstuse esindajad räägivad, kuidas nende ettevõttes eri tarbijasegmente silmas peetakse.

Laktoosivabade toodete valmistamisega alustati Teres juba ligi kümme aastat tagasi. „Esimene laktoositalumatutele suunatud toode oli vähendatud laktoosiga maitsestamata jogurt, mis tuli turule juba 2011. aastal. Kahe aasta pärast oli Tere portfellis aga juba 15 laktoosivaba toodet. Tooteid hakkasime arendama ikka sellepärast, et tarbijate poolt oli selliste toodete järgi nõudlus - algusaastatel küll üsna väike, kuid ajaga on see oluliselt kasvanud. Oma tooteid arendades lähtume sellest, et igal hooajal saaks midagi uut ka laktoosivabasse segmenti,“ ütles Tere turundusjuht Katrin Tamm.

Tema sõnul on tarbija suhtumine laktoosivabadesse toodetesse ajaga palju muuutnud. „Kui veel mõned aastad tagasi valisid laktoosivabasid tooteid vaid laktoositalumatud, siis tänaseks on mõistetud, et toodetel maitsevahet ei ole ning laktoosivabad tooted leiavad tee ostukorvi ka täiesti tervete inimeste puhul. See annab meile rohkem julgust laktoosivabade toodete arendamisse panustada. Eesmärgiks on see, et ka inimesed, kes laktoosi ei talu, saaksid tarbida piimatooteid võimalikult laias valikus, mitte ei peaks piirduma paari-kolme maitsega, ajal kui piimaletis on neid sadu,“ ütles Tamm.

Seotud lood:

Laktoosivabade toodete arendamisse on palju panustanud ka Valio. Näiteks on neil erinevaid tooteid sisaldav Valio Eila seeria, mille nimi tulebki sõnapaarist „ei laktoosile“. „Lisaks on meie portfellis Eesti turul enimmüüdavate ja armastatuimate laktoosivabade jogurtite seeria Gefilus, mis sisaldab maailmas enimuuritud piimhappebakterit LGG ning rohkelt D-vitamiini. Sügisel lisandusid ka Alma toodete seeriasse laktoosivabad, vitamiinide ja heade bakteritega rikastatud jogurtijoogid Alma Vita+. Samuti on meie valikus palju küpsenud juuste, mille valmistamise protsessi käigus laktoos lõhustub – tänu sellele sobivadki kõik valminud juustud ka laktoosi vältivatele inimestele,“ kommenteeris Valio turundus- ja tootearendusdirektor Nele Jõemaa.

Lisaks laktoosivabade toodete arendamisele on Valio mõelnud ka teadlikule toitujale ja spordiharrastajale, kes otsib oma toidulauale tervislikke palasid, mis sisaldaks rohkelt valku, ent vähe süsivesikuid. „Valio PROfeel seeria kohupiimakreemid, jogurtid ja jogurtijoogid sisaldavad ühe toote kohta 18-22 grammi valku, mis on just sobilik kogus aktiivselt liigutavale inimesele. Valgurikkad tooted aitavad hoida lihased töökorras ning vähendada väsimust ja vigastusohtu. Valio PROfeel sari on välja töötatud koostöös Eesti kulturismi ja fitnessi meistrivõistluste aastatepikkuse võitja Ott Kiivikasega, mis tagab, et toodete toiteväärtused vastaks aktiivse eluviisiga inimeste vajadustele. Tarbijate nõudlusest ja ootustest lähtuvalt täiendame seeriat pidevalt uute maitsetega,“ sõnas Jõemaa.

Spordiharrastajatele mõeldakse ka koogivalikut arendades. „Meie tootevalikusse lisandus hiljuti uus koogisari FITcake, mis mõeldud nii trenni- kui ka teistele magusasõpradele, kes hindavad, et toodetes oleks vähem rasva ja süsivesikuid. Lisaks on FITcake koogisarja tooted ka kõrge valgusisaldusega. Meie tootevalikust leiab ka ühe gluteenivaba ja kaks laktoosivaba ning veganitele sobivat toodet. Gluteeni- ja laktoosivabade toodete osakaal on täna siiski veel marginaalne,“ kommenteeris Eesti Leivatööstuse turundusjuht Henri Kriisa.

Tema sõnul muudab eri tarbijasegmentide toodete müümise raskeks toodetele vastava märgistuse lisamine, mis paigutab toote poes tavariiulist erinevasse asukohta. „See omakorda muudab toote tavatarbija jaoks leidmatuks ja tihti tekib eelarvamus. Me jälgime pidevalt nõudlust ja erinevate tarbijasihtrühmade tagasisidet ning meie tootearendajad teevad iga päev tööd selle nimel, et saaksime ka kõige nõudlikule tarbijale mõeldud tooteid pakkuda,“ sõnas Kriisa.

Tulevikutrendina paistab aga selgelt esile suund eelistada taimset. Valio hakkas oma tootevalikut taimsete toodetega rikastama juba aastal 2019, mil toodi turule gluteenivaba kaerajook Oddlygood. „Trendid toidutööstuses ja tarbijakäitumises on meie toodete valmistamise ajendiks - soovime panustada sellesse, et tarbijad saaksid meie toodetega oma igapäevamenüüd mitmekülgsemaks ja tervislikumaks muuta. Näiteks Oddlygood tooted sisaldavad nii taimepõhist D2-vitamiini kui ka lisatud joodi ning kaltsiumit. Võrreldes paljude sarnaste toodetega sisaldub neis ka topeltkogus valku,“ kommenteeris Jõemaa.

Samadest trendidest lähtub piimatööstus Tere. „Kui rääkida uutest arendustest, siis peame mõtlema peale kasvavale generatsioonile ja nende väärtushinnangutele. Uus põlvkond pöörab üha rohkem tähelepanu jalajäljele, mis neist planeedile jääb ning ostuotsusel arvestavad nad väga olulisel määral sellega, kas samast mõttemallist lähtuvad ka brändid. Oleme sel suunal palju tööd teinud ja oktoobri alguses jõudsid lettidele esimesed taimset päritolu tooted Tere sortimendis. Oleme väga palju tähelepanu pööranud sellele, et toodete maitseomadused ei oleks liialt võõrad inimestele, kes siiani ainult piimatooteid tarbinud ja taimsed alternatiivid ka neile meeldiks. Uus tooteliin sobib veganitele, aga on esmajoones suunatud just praegustele piimajoojatele, et nad saaksid teha keskkonnasõbralikumaid otsuseid,“ ütles Tamm.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias