Ühe ajastu lõpp: detsembriks pole Eestis enam ainsatki Säästumarketit, viimaseid päevi tegutsevad kaks kauplust

 (54)
SÄÄSTUMARKET
Foto: Arno Saar, Õhtuleht

Aasta tagasi novembris teatas Rimi otsusest lõpetada Eesti turul Säästumarketi brändi ja kontseptsiooni kasutamine ning muuta kõik kauplused Rimideks. Täna tegutsevad veel viimaseid päevi kaks Säästumarketi kauplust.

Hetkel on Eesti pinnal tegutsemas veel kaks Säästumarketit. Neist üks – Tammsaare tee XL-Säästumarket – on reaalselt avatud, teine – Pae tänava Säästumarket – moondub juba kolmapäeval mini-Rimiks.

Kõige viimasena muudetakse Rimiks XL-Säästumarket, mis oli ainus supermarketi-mõõtu Säästumarket, mis Eestisse tehti. Kaupluse ümberehitus Rimiks algab novembri lõpus ja detsembri alguses avatakse see juba supermarketina.

Viimane tegev ja ühtlasi Eesti suurim Säästumarket asub Tammsaare teel Tallinnas. Foto: Tairo Lutter, õhtuleht
Seotud lood:

Säästumarketid on 2017. aasta lõpuks minevik. Eestis alustas see bränd tegevust 1998. aastal ehk tuleval võinuks kaubamärk tähistada kahe kümnendi pikkust tegevusaega Eestis. Esimene Säästumarket oli Kadaka kauplus, mis avati 2. märtsil 1999.

2000. aastate alguses hakkas Säästumarket suurema hooga laienema: avati 10 uut poodi ning 2001. aastal vajutati veelgi gaasi, et järgmisi kauplusi juurde luua.

2000. aastal oli keti käive kasvanud 323 miljoni kroonini (20,6 miljonit eurot) ja kasum kuue miljoni kroonini (ligi 0,4 miljonit eurot).

2001. aasta seisuga oli Eestis 16 Säästumarketit, ehitamisel kolm.

2001. aasta maikuu seisuga oli Eestis 16 Säästumarketit ning ehitamisel kolm. Sel ajal müüs Säästumarketite omanik Kinnisvaravalduse AS keti Soome ettevõtte Kesko OY tütarfirmale Ruokakesko OY-le.

Järgnevad aastad kuulusid naaberriikide Läti ja Leedu vallutamisele: 2002. aastal avati esimesed kauplused Lätis ja 2005. aastal Leedus.

Eestis tõusis Säästumarket 2004. aastal kindlaks turuliidriks. Emori andmeil oli sel aastal Säästumarketi käes 12,4 protsenti kogu jaekaupade turust.

2005. aastal sai kaubandusketi uueks omanikuks Rimi Baltic, mille emafirmadeks olid sel hetkel soomlaste Kesko ja rootslaste ICA. 2007. aastal omandas ICA Rimi Balticu 100-protsendilise osaluse.

Enne brändimuutust ja omanikuvahetust nägi Säästumarketi logo välja selline. Foto: Ilmar Saabas

2008. aastal alustati üleminekut uuele Säästumarketi kontseptsioonile. Selle käigus muudeti kaupluste tootevalikut, poodide miljööd ja ettevõtte logo. Varasem logo ja kaubamärk sarnanes suuresti sakslaste odavkaupluste keti Lidl kaubamärgiga.

Kümnendi lõpuks oli Säästumarketite kett laienenud üle Baltikumi (Lätis ja Leedus kannavad poed nime Supernetto). Eestis oli 57 kauplust 28 linnas ja asulas ning poed andsid tööd umbes 900 inimesele.

2010. aastate algul kaotas Säästumarket turuosa tarbijate eelistuste muutmise tõttu. Nõnda ehitati mitmed Säästumarketid ümber mini-Rimideks, et parandada kaupluste turupositsiooni. 2012. aastal suleti ka Eesti kõige esimene Säästumarket (asus Kadaka tee 56B).

Mini-Rimideks tehti kõik varasemalt Säästumarketitena tegutsenud poed. Foto: Rimi

2013. aastal omas Rimi koos Säästumarketiga 16,6% turuosa Eesti jaemüügiturul, millega paigutus kolmandaks ETK (20,17%) ja Maxima (17,6%) järel.

2015. aastal oli Rimi Eesti Food AS käes 49 Säästumarketit, 13 Rimi hüpermarketit ja 22 Rimi supermarketit. Samas oli aasta lõpus Säästumarketi kodulehe andmetel tegutsevaid poode veel vaid 46.

2017. aasta 4. mai seisuga oli alles juba vaid 19 Säästumarketit.

2017. aasta oktoobrikuu seisuga on Eestis vaid üks ostlejatele avatud Säästumarket, mis asub Tammsaare teel ja on ühtlasi kõigist odavmüügikaupluste ketti kuulunud poodidest suurim. Rimi supermarket avatakse selle asemel 6. detsembril.

Rimi aastal 2017
Rimi on Säästumarketite abiga kasvanud 81 poega jaeketiks, mis on kaupluste arvult Eesti jaekettide turuosa arvestuses kolmandal kohal.

Kui silmas pidada 2016. aasta käivet, jääb Rimi alla turuliidrile Coop Keskühistule, teisel kohal asuvale Maximale ja napilt Selverile, paigutudes neljandale kohale.

Huvitav on aga tõik, et kuigi Rimil on üle Eesti 81 kauplust ja Selveril 50, teenisid võrreldavad 2016. aastal vaid mõnemiljonilise vahega müügitulu. Teisisõnu: Selveri pealtnäha väiksem arv kauplusi teenis rohkem tulu kui 31 kauplusega plussis Rimi.
Saada meile vihje, foto või video!