Üllatav põhjus, miks nädalavahetusel unevõla kustutamine sulle hoopis halvasti mõjub

 (8)
Magamine
MagamineFoto: Argo Ingver

Tänapäeva ühiskonnas on üsna tavaline, et nädala sees jääb uneaega väheks ja seda üritatakse korvata nädalavahetusel. Teadusuuringu tulemusel selgus, et see ei pruugi kõige parem mõte olla.

Väljaanne Consumer Reports kirjutab teadustöös, mis avaldati Current Biology ajakirjas. Uuringus võrreldi inimesi, kes magavad terve nädala liiga vähe ja inimesi, kes üritavad unevõlga nädalavahetusel kustutada ja leiti, et teise grupi tervis kannatas märksa rohkem.

Uuring võrdles kolme gruppi ja vaatles nende unegraafikut kokku kaheteistkümnel päeval.

Esimesel kahel ööl magasid kõik grupid sama palju, minnes magama kell 23 ja ärgates kell 8 hommikul. Sealt edasi tulevad sisse erinevused.

Esimene grupp jätkas sama rada pidi, magades iga öö 9 tundi. Teine grupp magas järgnevatel öödel vaid 5 tundi. Kolmas grupp magas viiel ööl 5 tundi, seejärel kahel ööl said nad magada nii palju kui tahtsid.

Uuringus vaadeldi ka inimeste toitumist, kaalu ja ainevahetust. Selgus, et kahel viimasel (ehk unevõlglastel ja nädalavahetusel põõnajatel) grupil olid samad probleemid - keha insuliinitundlikkus vähenes ja kaal tõusis. Insuliinitundlikkuse alanemine võib viia suhkruhaigusteni.

Nädalavahetusel kaua magajatel oli isegi pärast uuringut mõnevõrra madalam insuliinitundlikkus, kui inimestel, kes iga päev vähe magasid.

Uuringu autori, Colorado Boulderi ülikooli doktor Christopher Depneri sõnul ei aidanud nädalavahetusel kaua magamine ka kaalutõusu vastu, mis mõlemat gruppi kimbutas. "Me näeme, et uneaja pideval kõikumisel on halvad tulemused," sõnas ta.

Seotud lood:

Depneri sõnul on aga ka mooduseid, kuidas unevõlast tekkinud terviseprobleeme vältida. Esiteks peaks unegraafikut stabiilsena hoidma. Teiseks tasub vältida hilisõhtul söömist.

Aga lõppudelõpuks soovitab Depner iga päev samal ajal magama minna ja nii, et öösel ikka 7-9 tundi und saaks.

Saada meile vihje, foto või video!