PÕHJALIK ÕPETUS | Kuidas hooldada oma autot, et see kestaks ja hoiaks kõrget hinda?

 (6)
Jazzi autopesula
Jazzi autopesulaFoto: Karli Saul

Et auto kestaks, tuleb selle eest korrapäraselt hoolt kanda. Lisaks tehase ettenähtud hooldusele saab iga autoomanik ise palju ära teha. Olgu selleks lihtne auto pesemine, hooajale vastav rehvivalik või õigel ajal reageerimine, kui auto käitub imelikult.

Ideal Auto tegevjuhi Henry Murumaa sõnul on parim, kui auto eest hoolitsetakse regulaarselt. „See ei tähenda ainult korralisi tehnilisi hooldusi, vaid alustama peaks lihtsast pesemisest,“ selgitas Murumaa. Tema hinnangul on sõiduki visuaalne pool see, mida esimesena märgatakse ning selle eest on ka kõige lihtsam ja tihti kõige odavam hoolt kanda.

„Kindlat seaduspära siin ei ole ning autotootjad ei näe ette, kui tihti autot pesema peaks, aga igapäevase auto kasutamise juures tuleks kindlasti oma sõidukit pesta vähemalt 2-3 korda kuus,“ rõhutas Murumaa. Kuna talvisel ajal on Eesti teed valdavalt soolased ning suvisel ajal on probleemiks lendlev tolm, pigi ning ka putukad, siis olenemata aastaajast on auto pesemine vajalik.

„Lisaks tasub autot vähemalt nii kevadel kui sügisel ka vahatada,“ ütles Murumaa ja lisas, et see kaitseb oluliselt auto välispinda ning hiljem on parema väljanägemisega autot tunduvalt lihtsam müüa.

Vastavalt hooajale tuleb alati valida ka õiged rehvid. Kui suvisel hooajal näeb linnapildis aeg-ajalt ikka sõidukeid, millel all lamellrehvid, siis Ideal Auto tegevjuhi kinnitusel see õige pole ja selleks on kaks põhjust. “Suvel lamellrehvidega sõites halvenevad auto sõiduomadused – pikeneb pidurdusmaa, auto käsitlemine on ebatäpsem ning kriitilistes olukordades kaob kontroll auto üle kiiremini. Teiseks kuluvad lamellrehvid suvel kiiremini ja kütusekulul on tuntav kasv,“ põhjendas ta.

Seotud lood:

Pane tähele, kuidas auto käitub

Lisaks auto välisele ilmele peab tähelepanu pöörama, kuidas see töötab. Murumaa tõdes, et sageli saavad inimesed küll aru, et nende autoga on midagi lahti, ent ei reageeri sellele, lootes, et ehk läheb viga mööda.

„Enamikel juhtudel saab autojuht tegelikult aru, et midagi on kasutamise juures teisiti kui varasemalt. Auto näiteks ei käivitu enam nii hästi või teeb heli, mida varem ei teinud, on sõitmisel ebastabiilne või muutunud on kiirendus või pidurdusmaa,“ alustas Murumaa ja lisas: „Põhiline on, et kui juht tunneb, et midagi on teisiti, tasub esimesel võimalusel pöörduda autoteenindusse ja oma muret kirjeldada, sest nii saab vältida vigade suurenemist ja seeläbi ka remondirahalt säästa.“

Korralisi hooldusi ei tohi mingil juhul ära unustada. Tänapäeva autodel on viidud kohustuslik hooldusvälp juba suhteliselt suureks. Sõltuvalt margist on see sõiduautode puhul kuni 30 000 km või siis näiteks ajaline periood, mis tavaliselt 1 aasta. „Sõltuvalt margist on lubatud piirid, mille ulatuses võib hooldust nö üle lasta ja enamasti on selleks 1000 – 2000 km või kuni 1 kuu, kui on ajaline hooldus,“ sõnas Murumaa. Tehase ette antud hooldusvälpa tasub aga järgida – õigeaegne hooldus tagab sõiduki maksimaalse eluea ja töökindluse.

Hoolduses tasub igal aastal käia ka juhul, kui autoga pikki sõite ette ei võeta. Mitmed autotootjad näevad ette ajalise intervall-hoolduse, kui kilometraaž on väike. Kõik, mis töötab, ka kulub ja isegi kui ei tööta, jääb ajaga vanemaks ikka. „Olenemata sellest, kui tihti autot kasutatakse, siis ajaga muutuvad omadused ikkagi, sealhulgas õlid, filtrid jne,“ tõi Murumaa näiteid, miks autohooldus oluline on.

Näiteks õlivahetus on üks osa korralisest hooldusest, aga seejuures peab autoomanik tähelepanu pöörama, et õli tuleb lisaks mootorile vahetada ka käigukastis. „Seda ei tehta iga korralise hoolduse puhul, kuid vältimaks kalleid remonte pikas perspektiivis, tuleks ka käigukasti õli vahetada kindla kilometraaži tagant. Automaatkastiga autodel on see tavaliselt 60 000 km ja manuaalkastiga autodel 120 000 km,“ selgitas Murumaa.

Autohooldus tasub teostada usaldusväärses keskuses

Kus oma sõidukit hooldada on loomulikult iga autoomaniku enda otsustada, aga valima peaks alati ettevõtte, kel on olemas kaasaegsed seadmed ja teadmiste ning kogemustega spetsialistid. “Margiesindustel on kindlad nõuded ja standardid, mille tootjatehased on ette andnud, aga see ei tähenda, et ainult margiesindust eelistama peab,“ selgitas Murumaa. „Tehtud tööle annab garantii iga korralik ettevõte, sõltumata, kas ollakse ametlik margiesindus või mitte.“

Loe veel

Kui auto remonti vajab, on mõistlik alati uurida erinevate valikuvõimaluste kohta. Näiteks, kui välja on vaja vahetada mõni purunenud või kulunud osa. „Originaalvaruosa annab üldiselt küll turvatunde, et see on kvaliteetne ja kestab, samas maksab see tunduvalt rohkem kui nn B-varuosa. Aga teinekord võib B-varuosa olla täpselt sama hea kui originaal ja selle saab kätte soodsamalt,“ andis Murumaa nõu ja lisas, et tema lähtuks spetsialisti soovitustest.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias