Erik Orgu: testi end siin ja praegu - toidusõltuvus ja selle kuus sümptomit

 (12)
Erik Orgu: testi end siin ja praegu - toidusõltuvus ja selle kuus sümptomit
Foto: Scanpix

Toidust sõltuvusse sattumine on üks peamisi põhjusi, miks inimesed hakkavad teatud vanuses kaalus juurde võtma ning miks neil on väga keeruline oma normaalkaalu tagasi saada.

Harjumus ja soov tarbida suuremat toidukogust, kui kehal tegelikult tarvis, on inimestele justkui sisse kodeeritud - evolutsiooniliselt tuleme toidupuuduse tingimustest ja nii teab meie aju, et kõik mis kannatab, tuleb hamba alla pista. Ajad on aga muutunud ja sul on vaja oma aju veidi ümber õpetada.

Isud lisaportsu järele, kuigi kõht on ammu täis

Pole kuigi ebatavaline, et pärast toitaineterikast toidukorda tekivad isud. Pärast soolast toidukorda näiteks magustoidu järele.

Mida sa aga ei tea, on see, et nälg ja isu millegi järele ei ole üks ja seesama asi. Pärast toitvat toidukorda ei tunne sa mitte nälga vaid himu veel millegi järele. See on üsna tavaline ega tähenda tingimata toidusõltuvust. Enamikel meist on isud. Kuid kui see juhtub sageli ning muutub igapäevaseks, siis peaksid teadma, et see pole päris normaalne. Eriti, kui peidad seda teiste eest!

Sööd rohkem, kui oli plaanis

No mis selles siis halba on, kui üks tükk šokolaadikooki võtta? Natuke ei tapa. Kõike natuke on ju okei, eks?

Just. Need õigustused on täiesti korrektsed. Natuke ei teegi paha ja kui tervislik toit käib käsikäes aeg-ajalt söödud tervislike maiustustega, siis pole selles midagi halba.

Seotud lood:

Kahjuks on aga nii, et ennast õigustama kippuvad inimesed ei piirdu ühe koogitüki või ühe šokolaaditükiga.

Toidusõltuvusega on tegu siis, kui avatud pakk peab tingimata tühjaks saama. Kõik või mitte midagi - nii mõtlevad toidusõltlased.

Märka ka seda, kas tõstad pärast esimest portsu endale ajaviiteks lisa? Et sellest halvast harjumusest lahti saada, pane taldrikule täpselt nii palju kui sulle üheks toidukorraks vaja on ja ära võta enam juurde. Inimesed söövad tihti kahe või kolmekordseid portse ja ei pane seda tähelegi.

Sööd ennast kurguauguni täis

Sul oli millegi järele isu. Alustasid söömist, amps-ampsu järel, kuni tunnet täiskõhutunnet (kuigi tõenäoliselt oli sul kõht täis juba enne isude tekkimist).

Kuid see ei lõppe siin. Jätkad söömist, sööd veel rohkem. Kui lõpuks lõpetad ja isu on rahuldatud, saad aru, et oled söönud liiga palju ning see on teinud enesetunde raskeks.

Hiljutises uuringus vastasid koguni 36 protsenti inimestest, et söövad üsna sageli üle piiri. Pärast söömist tuntakse süüd, kuid tehtut korratakse kõigest hoolimata

Kui teed midagi, millest oled ise teadlik, et see pole „õige" - vastupidine sinu väärtushinnangutele - siis tunned sageli süüd. See on alateadlik süütunne ning kõigile inimestele väga omane. See on samaaegselt hea ja halb tunne.

Hea, sest näitab, et me ikkagi anname tehtule halva hinnangu. Halb seetõttu, et üldse jõudsid selle üdini negatiivse ja mõneti ennasthävitava teoni. Kohutav tunne mõlemal juhul.

Kuid toidusõltlasele on omane pärast süütunnet ka järgmisel korral kõike seda korrata ja läbi elada. Võtmeks sellisest käitumisest pääsemiseks oled sina ise!

Tood vabandusi, et süütunnet leevendada

Kui oled otsustanud teha tervisliku päeva ning hoiduda kõigest, mis sinna kategooriasse ei sobi, kuid ühel hetkel tabab sind siiski taltsutamatu ise, siis tea, et sinu peas tegutsevad kaks nn jõudu.

Esimene neist on loogiline, ratsionaalne otsuse tegemise mehhanism. Selle kohaselt oled sa enesega teinud lepingu, et sööd näiteks vaid kord nädalas midagi, mis pole kuigi tervislik.

Teine on isu. „Täna on kolmapäev ja juba tahaks midagi magusat". Sinu loogiline mõtteviis pannakse isu poolt proovile. Selle käigus selgub, kui tugev inimene sa oled. Neil hetkedel hakkad sa mõtlema, kas peaks või ei peaks... Hakkad otsima vabandusi, kuidas enese süütunnet leevendada ja isule järele anda.

Rikud ikka ja jälle korduvalt endale seatud reegleid

Kui inimestel on probleeme enesekontrolliga, seatakse ikka teatud sorti reegleid. Näiteks - magan sisse vaid kolmapäeviti, teen alati kodused tööd kohe pärast kooli, ei joo iialgi pärast kella kaht päeval kohvi jne.

Reeglitest kinnipidamine on isude tekkimisel kõige keerulisem. Toidusõltlastele on omane, et reeglitest hiilitakse osavalt mööda, tuues iseeendale vabandusi. Milline oli sinu viimane leitud vabandus?

Peidad toitu teiste eest ja ei suuda öelda „ei"

See viimane on tõenäoliselt kõige ohtlikum ilming toidusõltuvusest. Inimesed, kes on kogenud ebaõnnestumisi enda seatud reeglitest kinnipidamisega, hakkavad oma tarbitavaid koguseid teiste eest peitma. Võib tekkida soov süüa üksi. Siis, kui kedagi pole kodus või kohas, kus keegi ei näe. Üksi autos. Hilja õhtul, kui teised magavad. Mõnes teises toas.

Kõige selle juures oled ka võimetu lõpetama hoolimata füüsilistest raskustest. Sa tead, mis on sulle parem, kuid andnud isudele. Kui toidust sõltuvus on kasvanud üle pea, tuleb seda endale tunnistada, sellega tegelema asuda ning küsida professionaalilt plaan, mis aitab mõista, mida tähendab normaalne, tervislik toitumine ja eluviis. Toidusõltlase elu ei ole normaalne ega tervislik.

Tee nende punktide abil iseendale audit ning mõtle, kas oled nendes lõksudes ka ise kinni?

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias