SUUR ÜLEVAADE: 15 tervisetoitu, mis pole tegelikult sinu tervisele üldsegi kasulikud

 (34)
Marketi avamine
Foto: Karin Kaljuläte

Toidutööstus kuulutab sageli, et müügile on tulnud uus tervislik toode, mis tuleb kindlasti menüüsse lisada. Sellised trenditooted on aga tihtipeale vaid näiliselt kasulikud ning sisaldavad tegelikkuses ohtralt suhkruid ning säilitusaineid.

Järgnevalt 15 toodet, mida reklaamiti kui tervislikku, kuid mis hiljem ebatervislikuks osutusid.

Foto: Scanpix

1. Banaanilaastud

Banaanilaaste reklaamiti kui parimat asendajat maiustustele. Milleks süüa 300 grammi šokolaadi, kui selle asemel on olemas tervislikud banaanisnäkid, banaan on ju tervislik?

Tegelikult ei ole asi päris nii, sest maitsvad snäkid valmistatakse banaane frittides ning iga laast sisaldab umbes 10 grammi küllastunud rasvu, mis mõjuvad halvasti kolesteroolitasemele. Tervislikum oleks süüa tavalist banaani.

Foto: Scanpix
Seotud lood:

2. Tuunikala sushi

See on parim näide tervislikust toidust, mis muutub ohtlikuks, kui seda suurtes kogustes süüa. Kuigi sushi ei sisalda palju kaloreid, on maitsvates rullides rohkem elavhõbedat kui poest ostetavas toores kalas.

Liigne elavhõbeda tarbimine viib aga mürgituseni, tagajärgedeks unetus, oksendamine, juuste kadu, kõrge vererõhk ja muu ebameeldiv.

Foto: Scanpix

3. Müsli

Müslist on saanud tervisliku hommikusöögi sünonüüm. Paljud praemuna ja peekoni fännid on hüljanud rasvase hommikusöögi ning asendanud selle näiliselt naturaalse ja kasuliku kausitäie müsliga.

Kahjuks on poemüsli liialt magus, et seda tervislikuks nimetada: iga kausitäis sisaldab umbes 500 kilokalorit ning seletamatult palju suhkrut. Tervislikum oleks osta kaera, kuivatatud puuvilju ning päevalilleseemneid ja valmistada isetehtud hommikusöök.

Foto: Scanpix

4. Energiabatoonid

Energiabatoone esitletakse poodides kui tervislikke, kaalulangust soodustavaid tooteid. Tihtipeale võib aga batooni mõju hoopis vastupidine olla.

Põhjuseks see, et üks batoon võib sisaldada kuni 500 kilokalorit - umbes sama palju kui üks söögikord - ning on mõeldud eelkõige sportlastele, kes kulutavad rohkem energiat. Kui kaloreid ära ei kulutata, muutuvad need rasvaks.

Foto: Scanpix

5. Madala rasvasisaldusega jogurt

Kaalujälgijad pöörduvad tihti rasvavabade toodete poole. Tundub ju loogiline: vähem rasva, parem tervis. Kahjuks ei pruugi see alati tõele vastata.

Kui jogurtitootja vähendab oma tootes rasva hulka, muutub ka maitse. Et seda kompenseerida, lisatakse rohkem suhkrut, mistõttu pole lõpptulemus tervislikum kui tavaline jogurt.

Foto: Scanpix

6. Gluteenivabad tooted

Gluteenitalumatust põdevatele inimestele on gluteenivabade toodete söömine vajalik, et elada tavapärast elu. Kui aga teised terviseentusiastid otsustavad neid tooteid tarbida, ei pruugi tagajärjed positiivsed olla.

Gluteenivabad tooted ei sisalda kuigi palju kiudaineid ja antioksüdante, mistõttu jäävad paljud vajalikud ained hoopis saamata.

Foto: Scanpix

7. Spordijoogid

Värvilised spordijoogid, mida võib supermarketite riiulitel näha, ei ole tervislikud. Need pole nii kahjulikud kui erinevad limonaadid, kuid nad ei mõju ka kasulikult.

Paljud spordijoogid sisaldavad suurtes kogustes suhkrut, värv- ja säilitusaineid, mistõttu ei müüda neid mitmetes regioonides üle maailma.

Foto: Scanpix

8. Täisteratooted

Täisteratooted on tervislikud, sest sisaldavad kiudaineid ning B-vitamiini. Paljud poes leiduvad „mitmevilja" ja „nisu" sildiga tooted ei sisalda alati täisteravilja.

Täistera ja puhastatud tera erinevus on see, et puhastatud kujul säilivad terad kauem, kuid ei ole nii tervislike omadustega. Tootjad eelistavad tihti just seda varianti.

Foto: Scanpix

9. Smuuti

Kodutehtud smuuti on maitsev ja tervislik: naturaalsed puu- ja juurviljad, kõik ühtmoodi kasulikud.

Poest smuutit ostes tuleb aga ettevaatlik olla, sest need võivad sisaldada liialt palju suhkrut, et maitset parandada.

Foto: Scanpix

10. Popkorn

Mõned aastad tagasi said populaarseks „popkorni-dieedid". Suure kiudainesisaldusega plaksumais on küll tervislik ja maitsev, kuid sisaldab üht ohtlikku ainet.

Nimelt on võimalik mikrolaineahjus snäkki valmistades sisse hingata pakis leiduvaid diatsetüülühendeid, mis lisavad võimaitset. Need orgaanilised ühendid on küll süües ohutud, kuid mõjuvad sisse hingamisel kopsudele kahjulikult.

Foto: Scanpix

11. Külmutatud õhtusöök

Külmutatud söögid on parim õhtusöögilahendus inimestele, kel pole aega ega raha, et korralikku sööki valmistada. Odava einega kaasnevad aga riskid.

Töödeldud toit ei ole kuigi maitsev, mistõttu lisatakse sellele ohtralt soola, suhkrut ja rasva. Lisaks sellele on eine toiteväärtus üpriski madal.

Foto: Scanpix

12. Muffinid

Mõned usuvad, et muffin on etem kui šokolaad või sõõrik. Kuigi minikoogike ei ole glasuuri või muu magusaga kaetud, sisaldab see siiski umbes 400 kilokalorit.

Kui sulle aga meeldivad muffinid, osta selliseid, millel on vähe koostisaineid - siis puudub võimalus, et sellesse on peidetud suhkruid, rasvu ja kaloreid.

Foto: Scanpix

13. Granola hommikusöök

Granola on termin, mis tähendab tervislikku hommikusööki, mis koosneb kaerast, pähklitest ja meest. Selgub, et tegemist on kõigest hea turundustrikiga.

Enamik granola tooteid sisaldavad ohtralt suhkrut ning vähe kiudaineid. Kausitäis helbeid võib sisaldada kuni 600 kilokalorit.

Foto: Scanpix

14. Pähklivõi

Pähklites leidub ohtralt toitaineid, mis parandavad tervist ning aitavad kaalu langetada. Pähklivõiga on aga teised lood.

Pähklivõiks töötlemise käigus kaovad paljud tervislikud rasvad ning lisanduvad sool, suhkur ning säilitus- ja värvained.

Foto: Scanpix

15. Kuivatatud puuviljad

Kuivatatud puuviljad on päriselt tervislikud... kui sa neid kodus kuivatad. Kodutingimustes kuivatades säilivad kõik vitamiinid ning kiud- ja mineraalained.

Poes müüdavatele kuivatatud puuviljadele lisatakse maitse parandamiseks ohtralt suhkrut. Veel kasutatakse väävlit, et puuviljad seistes pruuniks ei muutuks. Need lisaained ja suhkrud muudavad snäki ebatervislikuks.

Saada vihje, foto või video!
Saada vihje
Jälgi meid sotsiaalmeedias